viernes, 6 de septiembre de 2013

Tanta tristura: ente la razón y el sentimientu

Portada del poemariu
Nos díes pensatibles
Ricardo Candás Huerta
Uviéu, Llibrería Académica, n. 46
Academia de la Llingua Asturiana, 2012



Quien tea avezáu a los versos y a los llibros de Ricardo sabe que cada entrega ye un mazazu que desarma al llector/a, que los versos van pesando al lleelos hasta facese sarriu nel cielu la boca. El poeta confiesa: "Va tiempu que t'escribo de callao/ na llingua del silenciu y el desencantu/ y namás te llega apagáu vientu, estes llinies/ que nun saben a nada." 

     Nos díes pensatibles ye una disección del propiu yo del poeta, una amuesa de los demonios internos, una reflexón fonda del tiempu que pasa y del intentu de recuperar aquello que foi durable una vegada y de lo qu'agora namás queda un brillu que nun se ye a atopar.

Tres momentos del poemariu

     El poemariu compónse de cuarenta y ún poemes de distinta estensión a los que se-y pon el ramu con un títulu breve, nes más de les ocasiones orientativu -más que poéticu- de lo que trata'l poema. Bien ye verdá que nun hai separtaciones nel poemariu qu'indiquen partes, pero'l caris del poemariu según s'avanza na llectura y nes rellectures va faciendo que podamos atopar nél tres momentos.
     Ye dicir: los poemes tienes valir autónomu pero al empar van "contaminando", van acumulando sensaciones colos poemes precedentes y consecuentes. Ello ye lo que fae que podamos, reitero, acolumbrar tres momentos (non esautos tampoco) nel poemariu:

· Introducción: ábrese con "De ralo en ralo" y "Esta xera". El tonu ye optimista alcuando. El ritmu de les composiciones, breve, chiscáu de consonancies y asonancies, de repiticiones, tresmite dacuando xovialidá, allegría, anque asome la tristura. Amuésense dalgunos de los símbolos costantes del poemariu: la lluz, el fríu, el corazón, les referencies metallingüístiques y la voz qu'alcuando se dirixe a una segunda persona (¿el ser amáu, el llector/a?).
     Coles referencies metallingüístiques, tán presentes na poesía moderna asturiana, Ricardo va dir plantegando una reflexón problemática cola llingua, con una llingua que paez tar fecha de silencios, que n'ocasiones nun ye quien pa espresar tola esperiencia acumulada.


· Nuedu del llibru: darréu de les dos primeres composiciones, nes vinientes el tonu nubla y vuélvese más fondu, reflexivu, desolador. Los símbolos que s'anunciaben nes primeres composiciones garren cuerpu y van diversificándose: el fríu, el neveru, l'ivernu; la lluz apaez y desapaez de milenta formes allumando el sentir del poeta.
     El tonu, fondu, más reflexivu, necesita d'un versu yá más llargu, llibre de les rimes y del ritmu que-y aportaben aquel tonu xuguetón de les primeres composiciones.
     Movíu pola reflexón, pola necesida de dicir, el versu allárgase y toma alcuando formes averaes al versículu; el ritmu fáese más pausáu y la llucha interna de sentimientos del poeta apaez pentemedies de los encabalgamientos constantes que descoloquen la sintaxis abriendo un abanicu de posibilidaes interpretatives y tresmitiendo l'allorie serenu del poeta. 
     Nesti trechu del llibru, el más gruesu y densu, Ricardo Candás "saca los degorrios personales" al dicir de Dostoievsky. 
     La poesía nun dexa de ser una interrelación col mundu que nos arrodia. D'aende que los poemes d'esi trechu lleven por títulu conceptos o pallabres conceptuales que Ricardo Candás fae por definir d'acordies cola so propia esperiencia, faciendo un altu nel camín, porque, hai que s'alcordar, "La xera de la vida nun ye otro / que soltar amarra / nos díes solariegos / y saborgar la sablera na qu'arribes."
     Nesos díes solariegos paecen nacer estos poemes, "(..) alcordances cenicientes/ nos díes pensatibles." Asina, vemos el títulu de munchos poemes: "La nueche", "La ciudá", "Nos díes pensatibles" (homónimu del llibru y que ye llave pa desentrellizar el sen afayadizu del poemariu), "Va tiempu", "Esmemoria" "Silenciu", "Perdición"...
     Ricardo Candás ye poeta y filósofu.
     Alviértense nél duelos y lluches ente la realidá y el yo; ente la reflexón y el conocimientu y la irracionalidá del sentir.
     D'ehí naz esi tonu serenu y fondu, meditáu.
     Alcuentra asina la manera más afayadiza pa conciliar dambes disciplines: define la so esperiencia y fae abstracción de la mesma coronándola col sustantivu abstractu; traduz la so esperiencia en versos, pero cuásique siguiendo un métodu filosóficu: el que xuega cola definición del conceptu pentemedies de la metáfora algamando un tonu totalizador que trae'l tastu de Llamazares o de Gamoneda: "La ciuda ye una covacha/ fecha de reconcomiu enteru/ onde too cabe y nada nun s'atopa." y la visión propia, en primer persona (del singular, del plural) que nos avera la esperiencia propio, porque'l poeta ye sabedor de qu'esi posu d'irracionalidá que guía'l sentimientu ye una forma más de conocimientu de llegar a algamar comprendoria d'esos "misterios, de la xíriga espantible del dolor. (...) Hai secretos nestos versos que yo nun conozo."

Salida: Sicasí, al final, dempués de dir afondando en tanta tristura, en profundu silenciu, nortiase tolos díes hacia la esperanza... Los tres poemes postreros dexen la puerta abierta, esa puerta qu'apaeció a lo llargo del poemariu y que Ricardo s'encargó d'aporfiar en dexar abierta, a la esperanza. Hai un asomu de lluz, d'esa lluz que foi xugando y descolgándose pente los versos del poemariu, apaeciendo dacuando apagada, dacuando llonxe...
      La lluz que pesaba contento nel primer poema ye devuelta peles manes del ser amáu, esa segunda persona a la que s'empobina, y siéntese entóncenes el pesu de la esperanza. Namás l'amor, paez ser, ye quien a redimir de sigo mesmo al ser humanu de la so condición.
     Nos díes pensatibles ye un pasu más nel camín poéticu de Ricardo Candás. Un camín que m'abulta trabayáu, sólidu, con una espresión afechisca y coherente. Equí hai una transición dende aquel Quiciás seya payares (Premiu Fernán Coronas 2005) y quiciás la so prósima entrega Naufraxos (Premiu Nené Losada Rico 2011) nos tresporte a una d'eses sableres onde aposentar del fatigosu trabayu de la vida pa disfrutar, eses sableres onde se llega, dacuando, al treviés de los naufraxos de la vida.

     Naguo por ver si ellí, nuna d'eses islles como la qu'anguaño lu acueye y na que s'abelluga, ente la nuble prieta, sal el relluguín del sol que plasme nel so versu “el pesu de la esperanza”.
     Zarro esta reseña cola convicción de tener nel mio compañeru Ricardo Candás un bon compañeru de viaxe.




No hay comentarios:

Publicar un comentario