La historia que vos voi contar sentíla a un paisanu que falaba con mio pá, dambos arguyosos de pertenecer a la clas obrera y trabayadora. “Ganase lo que llevamos a la boca llevantándonos tolos díes ye lo que nos diferencia de los animales, lo que nos da dignidá. Que nun-y lo debemos a naide.” Aquel paisanu díxonos:
Esto yera un fíu que taba fartucu
de trabayar y díxo-y al pá que pa vida bona la que tenía’l perru, que taba
panza arriba faciendo xigomencies coles camparines. “Á fíu, ¿paezte?” y el guah.e
comentó que sí, papa, que’l perru taba tol día echáu de la qu’ellos palotiaben;
que s’echaba al sol cuando taben segando; que si esto y si lo otro y bien feliz
que paecía…
El pá sentenció: “Nun se fale más.
A partir de mañana, perru serás.”
Y al día siguiente, de la que’l
pá taba palotiando, segando, cargando fardos, apradiando y rastrexando, el fíu
miraba pa él echáu a la solombra d’un fresnu, moviéndose namás que pa quitase
del sol.
Nesto llegó la muyer de despachar
el ganáu, cola manieguina de la comida y tendió’l mantel y punxéronse a comer.
El pá, al ver que’l fíu s’acercaba, garró un peñón y azotó-ylu.
“Futiando, perru, tate p’allá”, y
púnxose a comer. La muyer, alcagüetona, protestaba qu’igual tenía cuayu pa
dexar al fíu ensin comer. “Perru tengo, muyer, fíu non. Quien trabaya como
perru, ha comer como perru”.
Y dacuando, moyaba un tarucu de
pan na escudiella y azotába-ylo de tal manera que’l rapaz brincaba y esparabaniaba
y les más d’elles, cayía’l pan al suelu y cola fame, comíalo sucio y too; y eso
si nun-y lo quitaba’l vivu del perru, que reviraba’l canil porque nun-y
prestaba pa nada compartir lo poco con naide.
Al día siguiente, a la mañana,
taba’l fíu aguardando pol pá colos preseos al llombu pa dir trabayar. El pá
entrugó: “Entós, ¿ello qué ye? ¿yá nun quies ser perru?”
Y retrucó-y el fíu, como bien
recordaba Aitana Castaño que dicía siempre’l güelu, “¡Ai, papa, quién fuere
perru menos a la hora de comer!”
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