martes, 4 de febrero de 2014

La meyor obra de don Manuel Antonio Arias, Antón de la Braña



Programa de mano del homenaxe

Un home entra toles selmanes, como muncho cada quince díes, na llibrería Santa Teresa. Pide llibros de diversu calter. Un día pide falar col dueñu. El dueñu Alberto Polledo, recíbelu:
            —Dixéronme que vusté ye familia de don Manuel, el maestru.
            —Sí, soi sobrín.
            —Quiero que sepa que yo fui alumnu suyu y que-y debo muncho. Que-y debo tolo que soi. Quiero que sepa qu’él salvóme de migo mesmu y que me metió’l gustu pola llectura. Que nunca voi tener pallabres p’agradece-ylo lo suficiente.
            L’anéudota, impagable, débo-yla al propiu Alberto Polledo que nos la contó al so primu, Luis Arias-Argüelles y a min, en Pravia, dempués de zarrar los actos d’homenaxe a los cien años dende que naciere en La Prohida (Pravia) Manuel Antonio Arias, “Antón de la Braña”.
            Confiésome apoderáu por toles anéudotes vitales que de don Manuel Antonio Arias me vien poniendo’l destín, pasu ente pasu, como les miguines d’un cuentu.
De Manuel Antonio Arias, “Antón de la Braña”, namás sabía poles sos obres de teatru, feches nuna edición casera, na imprenta del Heraldo de Zamora, venti años dempués de tar escrites y representaes. La lliteratura n’asturianu, tien estes coses que faen –nun cansaré de dicilo- que tengamos qu’iguar unes maneres nueves p’averanos a ella.
            Nun esaxeraríemos de llamalu clásicu cuando les sos obres yá van pa setenta años que se siguen representando con ésitu de públicu y cuando nes sos obres, que caltienen un asturianu guapu, trabayáu, enllenu de matices arreblagando n’ocasiones percima de la situación llingüística que-y tocó vivir, siguimos reconociéndonos nos xestos y nos xiros.
Portada del llibru de teatru d'Antón de la Braña
Pero cuido qu’esa ye una parte ínfima de lo que ye Antón de la Braña (porque entá queden polo menos, dos obres por editase y hai bien de cartafueyos de monólogos espardíos, namás al algame de mui pocos bibliófilos); Manuel Antonio Arias, don Manuel foi sobre too, enantes que nada, un pedagogu. Un pedagogu que bebió del agua granible de la Institución Libre d’Enseñanza, qu’a los venti años, con una prosa rica y cuidada, yá filosofeaba –nel bon sentíu de la pallabra- sobre’l sentíu del xuegu na educación.
Al día siguiente de salir en prensa la noticia, cola entrevista que me ficieren al rau de la mio pequeña charla sobre’l so teatru, recibí la llamada d’un amigu.
So pá, maestru yá xubiláu, tuviere na presentación y gustára-y muncho la mio charla sobre’l teatru de don Manuel (“perdona, pero pa mio pá don Manuel siempre foi don Manuel y non Antón de la Braña”). Agradecí-ylo. Nun foi un envite difícil. Entrando na sala percibí nel auditoriu esa atención y esi respetu qu’inspira más aquello de lo que se va falar que quien fala o como fale. Quiero dicir que yera fácil falar d’Antón de la Braña (y de don Manuel Antonio Arias) y del so teatru porque la xente aconceyao diba con tol respetu y el cariñu de tenelu conocío. Yera un auditoriu entregáu.
Foi un actu d’esos nos que ye difícil mantener la voz firme; ellí supi del envés del escritor asturianu y, de la mano de la semblanza qu’Alberto Polledo fizo del tíu como pedagogu (pero sobre too como tíu) descubría esa parte humana del clásicu: vilu dir a lleendar el ganáu col llibru embaxo’l brazu; vilu de mozu estudiando n’Uviéu; supi de la imaxe d’él, enriba la vara yerba, demientres la reciella lu ximelgaba y él glayaba al pá: “padre, cuidáu con estos cafres, que me tiran”, y sentí la so prosa tranquila, cuidada, meditada, na voz del sobrín.
Al otru llau, el fíu, Luis Arias Argüelles-Meres escuchaba.
A Luis conocílu nel primer añu que punxi clas nun IES, nel César Rodríguez, de Grau. Yera (y ye) un placer tomar café con él y falar de lliteratura dende la esperiencia de quien vive por, pa y na lliteratura. Luis Arias ye munches coses (republicanu, profesor, escritor, orteguianu) pero de lo que ta ún seguru qu’exerz con mayor arguyu, y que lo lleva como una enseña de distinción ye’l fechu de ser fíu de Manuel Antonio Arias, Antón de la Braña. Ye fácil entendelo. D’él heriedó’l gustu pola lliteratura y la colección austral que, nel despachu de casa, tien como llibros de cabecera, enfrente, nun estante. Maxínolu trabayando ellí como trabayaríe’l pá. Como tantos otros mayestros d’aquel suañu frustáu de la República trabayaben: ensel, aplicaos, los codos sobre la mesa y la mirada perdida ente les ringleres d’un llibru o d’un escritu.
De les semeyes que vi na esposición que se fizo na Casa de la Cultura de Pravia (que lleva’l so nome) gústenme dos: una na que sal nuna fiesta, nun porfoliu, con más xente, sonriendo y mirando a cámara y otra que tien, d’aquelles que se facíen en colores sepia, cola bola’l mundu y la boina calada.
Figúraseme que son les dos partes de la so creación: la festiva, festexera (¡cuánto tendría trabayao en porfolios!)  que nos dexó en teatru y dempués esa otra, íntima, diaria, convencíu de que un país facíase dende la educación y que nun había meyor serviciu al país que crear bonos ciudadanos.
Manténgolu nesta última imaxe, trabayando quiciás nuna d’eses cartiyes escolares d’“Amiguitos” que publicaba pa deprender a les persones pequeñes, a la reciella, a ser ciudadanos y ciudadanes.
Una d’eses topéla yo nuna tienda de segunda mano a los pocos díes d’aquella charla y guárdola, xunto col so llibru de teatru, como una de les mayores ayalgues de la mio probe biblioteca.
Dacuando, lo que vos digo, qu’él destín tien estes coses coles que te sorprende: güei la muyer vieno de llevar al neñu al pediatra. Quien seya de L’Entregu conocerá la calidá personal, profesional y humana del nuestru pediatra (y digo nuestru como quien fae de so un patrimoniu). Yo siéntome en deuda en munches coses con él y nunca nun desaprovecho la ocasión de mostra-y el mio agradecimientu.
Portada d'Amiguitos

Dizme la muyer que’l pediatra taba emocionáu. Él tamién viere la semeya de mio nel periódicu y arreparó na noticia y enllenóse d’allegría al recordar al maestru. Como aquel otru alumnu que na llibrería-y agradeció al sobrín el maxisteriu de Manuel Antonio Arias, relatábame la mio muyer el cariñu col que lu recordaba’l pediatra.
—Soi lo que soi gracies a don Manuel. Tolos díes nos invitaba a ún de nosotros a tomar el café con él al Copacabana. Dába-y lo mesmo que supieres muncho que poco. Escuchábanos y falaba con nosotros. Yera una época gris y él yera una bocanada d’aire fresco. Dexábanos participar en clas. Daquella, en Ventanielles, n’acabando la escuela enseguidina te veníen con papeles que si pa la fábrica d’armes, que si pa esto otro… Don Manuel fízome que siguiere estudiando. Enfotóse nello. Tiempu dempués, mio pá que yera viaxante, dio con él, cuando se retiró, en Llanio y llevóme a velu…
Naquella charla  que di en Pravia y na entrevista que me ficieron allampiaba yo pola recuperación de les obres d’Antón de la Braña, de la necesidá de recobrar los testos y reeditalos como parte del patrimoniu de los asturianos.
Güei decatéme de que’l destín tien estes coses, va dexando migues de pan como lletres, como estes lletres qu’encaleyó una tres d’otra pa poner n’orde los mios sentimientos y camientos, reflesionar como facíen aquellos maestros y maestres de la República y decatame de que de xuru que pa don Manuel les sos verdaderes obres tán espardíes perdayures; non solo en porfolios y en cartafueyos.
La obra de la que más arguyosu taría diba ser de tener alumnos y xente como la qu’enllenó l’auditoriu, xente como aquel qu’entró na llibrería, como’l nuestru pediatra…
Xente que lu recordare y que, pasaos los años entá guardaren un requexu nel corazón pa sentise agradecíos y arguyosos de ser discípulos de so.

No hay comentarios:

Publicar un comentario