lunes, 13 de enero de 2014

Lo duro de la carne de melandru

Milio Rodríguez Cueto
Carne de melandru
V Premiu María Xosefa Canellada de lliteratura Infantil y Xuvenil 2012
Dibuxos de Berto Álvarez Peña
vtp editorial, Xixón
 2013

Con una sobriedá plasmante, Milio Rodríguez Cueto costrúi en Carne de melandru una historia de posguerra ambientada en Silvota (¿Ribota?) na qu'escapa de la característica división maniquea de bonos y malos que ye tan avezada nesti tipu d'histories. El protagonista ye fíu d'un represaliáu al que suelten; esti detái sirve p'asitianos nel ambiente duru, de silenciu, de dobleces, de mieos nel que se desendolca la historia, "un pueblu de perdedores".
     Ellí asocede la primer traxedia: la muerte accidental d'un neñu baxando per una carrucha. El protagonista ye l'únicu que se mantién enteru y que fae lo qu'hai que facer nesos casos, en contra de les propuestes del restu de los compañeros. Baxa y cuenta la verdá y, poro, ye castigáu. Escapa pal monte con otru paisanu, Ramonín, que va de caza a ganase la vida. Ramonín enséñalu con ciñu, descúbre-y los secretos del monte: a pescar truches nes poces, a fartase colo que frutia y a cazar. La pieza del día ye un melandru del que dambos dan bona cuenta. Tando nestes, apaez Mino'l de Taraña (¿Tiraña?), ún de los echaos al monte, ún de los fugaos qu'avezaben escondese nes munches cueves de Peña Mayor y Peña Mea y que trotiaben los conceyos de Casu, Sobrescobiu y Pola de Llaviana na posguerra.
     La vida entá-y va enseñar al protagonista cuánto más de dura pue ser.
    La prosa de Milio Rodríguez Cueto ye directo y cenciello, rico en matices, por embargu. La prosa de Milio Rodríguez Cuetu ta enllena de les pallabres apropiaes, xustes, afayadices pa la so espresión y esta prosa, tan directa, tan elegante, fae rescamplar muncho más la dureza de los fechos que narra. Ye una prosa na que l'autor se recrea, la prosa de quien se sabe dueñu de la historia y del oficiu de narrador. Xunto pa cola prosa, llama l'atención que nun relatu tan breve costruya unos personaxes ricos, unos personaxes que, como asocede na vida real les persones, tienen llaos claros y escuros. Nun hai nengún personaxe al que podamos condergar dafechu, nengunu al que podamos salvar. Toos ellos paecen ser incapaces de ser por sigo, de sobreponese a les circunstancies que los tienen enfollaos, al ámbetu d'esi pueblu de perdedores, que sigue en guerra, nuna guerra silenciosa, matada, que desgasta muncho más y enllena l'aire de tristura. Nengún d'ellos, nin siquier el protagonista, van poder dexar de ser, a la so manera, víctimes.
     Carne de melandru ye una pieza breve pero consistente, bien armada, bien contada.
     Una obra que nos enseña que la vida ye como la carne de melandru, fuerte, una carne qu'hai que turriar bien y mazcalo enforma pa que nun caiga fuerte nel estómadu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario