martes, 21 de enero de 2014

Khaos: una de zombis.


Adolfo Camilo Díaz
Khaos
Premiu Montesín de Lliteratura Infantil y Xuvenil 2006
Trabe, Uviéu, 2008

Adolfo Camilo Díaz (ACD) ye lo más apaecío a un enfant terrible que gasta la lliteratura asturiana. Son poques les obres de so que nun tán tocaes por esi espíritu posmodernu nel que se dan la mano l'influxu de los formatos y xéneros cinematográficos, les continues referencies a la cultura de mases y la metalliteratura, cola incorporación a la ficción de personaxes y fechos reales (nesta novela, por exemplu, Xuan Bello, Radio Sele o la presidenta de l'Academia de la llingua asturiana, ente otros).  Son estes característiques que se costanten dende la so primer obra Añada pa un güeyu muertu (premiu Xosefa Xovellanos del añu 1985 y de recién reeditada por Suburbia ediciones), xunto col usu d'estremada tipografía (les mayúscules, por exemplu, pa dar cuenta de cuando se grita) o la predilección pola incorporación de la onomatopeya, les que-y apurren a les histories de Dolfo Camilo Díaz un caris personal ya únicu dientro de la lliteratura asturiana. Ye dicir, qu'ACD, sigue'l so propiu Camín ayenu les más de les veces a les corrientes propies de lliteratura, y cuásique podríemos dicir, qu'a la escontra de la mesma: ambientación urbana, refugu de tou tipu de bucolismu y una acción directa que lleva a los sos personaxes, verdaderos antihéroes a sobreponese a les circunstancies.
Obres, les más d’elles, nes que se marca una clara preferencia pola lliteratura d’entretenimientu, cercana en munchos casos al deseable planteamientu del best sellers (lo que diba ser bono pa la llingua asturiana –amás de pa les editoriales y llibreríes, claro) polo que de normalidá apurriría al sector.
            Khaos respira de toes estes característiques: la separtación de les partes bien dada pol formatu cinematográficu nel que pentemedies de les sos convenciones se nos anticipa lo que va suceder: los primeros planos, por exemplu, sirven pa presentanos de manera dinámica a los personaxes; el travelling, p'acompañalos n'acción. Dientro d'esi formatu, la novela, la historia, la trama desendólcase a un ritmu cinematográficu d'acción trepidante. L'argumentu (y el desendolcu de la trama) tien un daqué que recuerda a la so Añada pa un güeyu muertu: lo imposible asocede y nun ye pa bien.
            A la entrada d'un partíu ente'l Sporting y el Nueva Asturies, a les puertes d'El Molinón coinciden los tres protagonistas: Equis, un mozu de diecisiete años, aficionáu a la música, los videoxuegos y con una situación familiar y personal complicada; Penélope, una moza cola qu'Equis quixo tener un rollu hai tiempu y tres de la qu'anda y Jean, un mozu senegalés del tiempu d'ellos dos pero al que la situación vital fizo madurar aína. Enantes d'empezar el partíu Jean y Equis queden atrapaos nun cuartucu de la que los escorría unos neonazis; dende ellí van ser testigos d'empiezu del fin del mundo. De sópitu, la xente alloquez nun españíu sangrín de violencia, asoceciéndose unes imáxenes dantesques. En saliendo, entama una escapada pa salvase de les manaes de rabiosos o furiosos (una especie de zombis al estilu de los que salen en películes como El último hombre sobre la tierra o 28 días después) de la que faen por desentrellizar la situación, componiendo los ñícaros del puzzle y poner remediu a lo qu'asocede.
            La novela tien la virtú d'atrapar l'atención de quien la llee; ACD sabe mantener un ritmu trepidante (una sintaxis cenciella, preponderante usu del verbu; ausencia de frases nes que se demore’l llector o l’escrito…) magar que dacuando se dea cuenta y arremanse, llevantando'l pie del acelerador pa consiguir reflexonar sobre lo asocedío (como los capítulos que tienen llugar en casa de Dora, la moza d'Equis) y facenos ver qué somos y cómo costruyimos la nuestra imaxe del mundu el nuestru conocimientu: pentemedies de la ficción –referencies constantes a les películes y viodeoxuegos, nel casu d’Equis o Dora- o pentemedies de la vivencia personal, cuasi siempre traumática, nel casu tamién d’Equis y sobre too de Jean.
Los personaxes tán bastante bien costruyíos (sobremanera Equis y Penélope, un poco más rincha Jean -apreciación personal) y lo malo de la novela, camiento yo, ye'l malu (valga la redundancia) que da en ser un malu de pacotilla, d'esos de serie B que namás tienen por enfotu cargase a la Humanidá porque sí.
    Sicasí, la novela ye un dignu esponente d'esa categoría de cultura popular posmoderna de mases que bebe y afonda de los sos mitos: el zombi, el rabiosu, el furiosu qu'aviven la parte más irracional del ser humanu, esa qu'añera en nós y que namás fae falta alendar nella pa lliberar el Khaos.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario