lunes, 11 de enero de 2016

Tender puentes: una aproximación personal a la historia de los puentes de L’Entregu.

La nuestra vida, como dixo Manrique, son los ríos; pero en munches ocasiones la historia de los pueblos son tamién los puenntes que se tienden abracen dambes partes de la villa.
     L’Entregu, cuásique permediáu pel ríu Nalón, tien dellos puentes. A la mano baxo, onde El Trabanquín, ta’l Puente de San Vicente. Cuéntase en pueblu que cuando’l ríu baxaba bravu, en tiempos de les riaes, llevaba l'agua a un mozu enriba una vara yerba y que pudo agarrase a esi puente, salvando asina la vida enantes de que’l marayu yerba se desficiere ríu abaxu. Al otru llau del ríu quedaben les casuques onde taba asitiáu’l míticu Club Medianoche, con tres bombielles de color (podía ser coloráu, pero tamién verde les vi yo allumar), xusto a la mano baxo de L’Escobiu.
     Nesti club acaben los personaxes de la mio novela Fame d’amor la última de les andances amoroses, brincando dalgunos d’ellos dende’l pisu d’arriba de frente pal ríu y afuxendo otros, vía arriba, pal pueblu.
Puente colgante.
     A la mano arriba, onde L’Entregu yá nun yera L’Entregu, al pie d’El Sotón taba’l míticu “Puente Colgante”. Dende él cuéntase que se tiraben al ríu pel branu los mozos, porque quedaba arriba del Llavaderu del Parque de Carbones de Carrocera, nun había nates d’islán ente los regodones y taba l’agua muncho más llimpio.
     Cuando rapazos solíemos facer una novatada que consistía en que, camín de les curves que llamábemos La Caracola, al pasar per esti puente solíemos dexar a daquién en medio faciendo cimblar el puente dende los llaos pa que les pasare d’a quilu.
     Pal mentáu Parque de Carbones había dos entraes que se correspuenden nel sitiu, más o menos, coles qu’agora tien el centru comercial d’Alcampo Valle del Nalón: pela que ta más arriba, onde’l Centru d’Empreses y la ITV, entraben los camiones. Yera un puente siempre enllenu de barru y del polvu del carbón, con entrada peatonal a un llau onde dacuando se poníen los pescadores a echar a les poces de la mano baxo, en ríu.
Puente de Carrocera
    Esti puente foi retiráu, con delles grúes, a entamos de la década del dos mil, pa construir la entrada que tien agora'l centru comercil Alcampo Valle del Nalón, con carril d’entrada y de salida p’automóviles y acera peatonal en dambos sentíos. Alcuérdome de dir con mio pá a sacar semeyes cuando punxeron el puente nueve, un día fríu y d’orbayu. Eché un carrete enteru, consciente de qu’aquella amputación marchara con un cachu de la historia de L’Entregu y aquel puente atábanos col futuru. 
Les grúes trabayando.

   Un carrete enteru. Mas depués, avagóme dir a revelalu –daquella costaba bien de perres pa un recién llicenciáu en paru como yo- y el carrete andará muertu risa per dalguna caxa.

   Esti día, en casa mio ma, comentándo-ylo, sacóme un álbum pequeñu coles semeyes. Fuere ella a revelales, por min, y nun pudi facer otro que saca-yos una semeya pa compartiles equí, nesta ventanina que ye'l mio blogue, pa que les veas quien quiera.
     Más abaxo queda’l Puente les Chapones, o’l Puente Les Chapes, qu’entá se mantién, anguaño como accesu peatonal pal Centru Comercial Valle del Nalón. Per él entraben les máquines colos vagones enllenos de carbón pal Parque de Carbones.
Detái del acondicionamientu del nuevu puente.
   Los últimos viaxes del tren que diba pal Parque de Carbones de Carrocera tocóme velos a min dende’l patiu del Colexu Públicu Marcos Peña Royo, depués llamáu Colexu Públicu El Coto. Les maestres de párvulos (María Teresa, Nefer...) nun nos dexaben saltar pol balón a la vía por mieu a que nos pillara’l tren y dacuando, nos viaxes qu’echaben a la hora del recréu, el maquinista pitaba pa que la reciella armare un bon xaréu saludándolu y gritándo-y, coles carines asomando ente los postes cariaos fechos de cementu de la valla’l patiu.
     Alcuérdome cuando mio ma nos llevaba a escuela, de nenu, a la mio hermana y a min, xubiendo pela cuestina qu'había pel ponte les chapes. Sabíemos cómo yera de grande la riada pol rabión que facía la corriente contra’l pilar del ríu y por cómo aullaba la llena al so pasu.
     Agora esti accesu enanchóse pa permitir, con un puente pararelu, con accesu a automóviles en dambos sentíos y peatones, un puente mui asemeyáu al de la otra entrada.
 
La cadarma de fierro del puente.
    Agora la cremallera cola que s'ata'l ríu aumentóse de recién con tres puentes más:, el que ta al final del MUMI, al que llamen el Puente La Cartuja (pol aire que se da al perconocíu puente sevillanu); el que ta a la vera del polideportivu, pa permitir l’accesu a la carretera que va al Valle de La Güeria (pela que s’entra de frente) y, faciendo la rotonda, pal ramal que va pa Sorriego, La Oscura o Llantero, y el puente de madera, d’accesu peatonal, que, a la fin del Parque de La Llaguna xune’l pueblu cola entrada mesma del Colexu Públicu El Bosquín.
    Por embargu, el puente más célebre de L’Entregu, la vena que xunía y permitía’l trasiegu de xente de La Güeria, Sorriego, La Oscura, Rebollos, Llantero, L’Acebal, etc., con L’Entregu yera’l que conocemos como “El Puente La Oscura”, “El Puente Los Arcos”, o, a cencielles, “El Puente”.
   Pue dicise que fue demientres años l’emblema de L’Entregu, enantes de que lu afearen, arramplándo-y col cielu llimpio, humildándolu col corredor d’El Nalón. Agora, cerráu al pasu de los vehículos, que se desvíen pel Puente del Polideportivu, queda como un reductu de lo que fue. D'una a una y media yera un verbeneru guah.es y madres que diben tanto al CP. El Bosquín como al Sagrada Familia. A la mano allá del puente, desde la perspectiva d’un entreguín, había una especie de balconín de cementu onde quedábemos a esperar los d'El Bosquín a los de la Sagrada (salíemos a les doce y media, y la reciella de la Sagrada, a la una). A la mano acá, taba’l puestu de Ponciano, que yo conocí fechu de plaques d’aluminiu, onde se mercaba la benéfica y sobre too, los sobres de Montaplex que colgaben a bolsaes de la puerta y que te permitíen, por venticinco pesetes, tener al to mandu a los rusos del zar, al exércitu de Nueva Zelanda o a los alemanes.
     Dende ellí víense les dos alcantaríes grandones, feches como túneles. D’úna d’elles baxaba (y baxa pámique) el desagüe del Valle de Llantero y na otra yera onde columbrábemos aquel personaxe al que tantu mieu –y teníemos de neños, a Tijeritas. Ellí apaecía dalgunes veces, falando solu y esparabaniando.
Na furaca de la izquierda andaba "Tijeritas".
     Esti ye quiciabes el puente con más semeyes sacaes. Hai semeyes de les munches veces que lu tiró la riada embaxo, de cuando lu construyeron y entá, si ún escarba na memoria de los que más saben y más vivieron, -y cuenten cómo enantes yera pa un pasu solu y nun almitía’l trasiegu de dos carromatos al empar, o cómo la so estructura yera tan feble qu’había que dase la vez pa pasar. Cayó una vegada y xuntáronse fondos p’armar uno nuevu, del que paez, poles semeyes que resultó’l que nos llegó (tras toles operaciones d’estética que resulten ser tan antiestétiques a vegaes), la costrucción que tenemos anguaño.
Noticia del sucesu.
     La famosa noticia del so esbarrumbe al pasu d’un entierru cuido que debió ser (si ello nun pertenez a esa parte de la lleenda que la xente erúdito cuenta facer pasar por historia) la tarde del domingu 20 de payares del añu 1927 y la so noticia guarda rellación estrencha col Pozu San Vicente y con Belarmino Tomás.
     El Pozu San Vicente foi’l primer pozu xestionáu polos trabayadores.  Nel llibru de Juan José Menéndez García, Belarmino Tomás. Soberano de Asturias. Gijón, Silverio Cañada, 2000, dizse nes páxines 81-82:
Belarmino Tomás y el resto de dirigentes tenían un elevado concepto de la responsabilidad que habían asumido, por tanto no les cupo más remedio que meter en cintura a todo el mundo, con una disciplina férrea y tratando al mismo tiempo de convencerlos para llevar a buen puerto la misión que tenían encomendada. La mayoría lo comprendió, pero trabajaban en la instalación algunos militantes comunistas que trataron de sabotear las labores para que la experiencia fracasase y así un día Iglesias sorprendió a uno de ellos enterrando carbón entre los estériles con el fin de disminuir la producción. Dio inmediata cuenta al Consejo de Administración y fue acordado su despido.
L'antigua ponte de La Escura embaxo.
Al cabo de ocho días el despedido comunista, de nombre Ramón Gutiérrez, se personó en la mina a la hora de salida del personal, entró pistola en mano en el cuarto de aseo de los vigilantes y sin previo aviso dispara, primero contra Belarmino que estaba de espaldas a la puerta, atravesándole un brazo, y luego contra Pepón Iglesias, que tras hacerle frente recibe tres balazos, dos de los cuales le atraviesan el corazón. Al día siguiente se celebró el entierro y, cuando la comitiva atraviesa el puente de la Oscura, sobre el río Nalón, debido al peso del enorme gentío, se hundió, sufriendo muchos de los asistentes heridas de consideración."
Faciendo la nueva ponte.
Bien documentáu, y paez que más oxetivu, ye’l testimoniu d’Ernesto Burgos, que podéis lleer equí. Cuida que’l despidu foi motiváu por un artículu de Ramón Gutiérrez contra José Iglesias, “Pepón de Claudia”, y que l’asesinatu foi un desquite al nun llograr prosperar el negociu de bebida que punxere, culpando d’esi fracasu a un sabotéu de Belarmino Tomás.
El recorte de prensa podéis atopalu nos fondos del Muséu de la Memoria Oral de Samartín del Rei Aurelio (MUMEMO) calcando equí.
 

Na mio novela Ente semeyances, na cernada d’un tiempu pasáu, recueyo tamién l’episodiu, coles lóxiques alteraciones lliteraries [vamos, que nun se paez muncho a la realidá], por si vos presta saber d’ello.


5 comentarios:

  1. Perguapu'l post. Nun sabía casi na de la hestoria d'estos pontes.

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  2. Mil gracies, Anabel.La verdá ye qu'estos puentes, como cada requexu de L'Entregu tien un poco de la historia nuestro. Hai munches más anécdotes que contar, y mui ténebres, que nun m'atrevo a contar por nun mancar sensibilidaes...

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  3. Muy guapo! Habíen contaome la historia del puente La Oscura de pequeñu pero nun sabia casi na de los otros puentes, un 10!

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  4. Muy guapo! Habíen contaome la historia del puente La Oscura de pequeñu pero nun sabia casi na de los otros puentes, un 10!

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