martes, 22 de diciembre de 2015

Prestoses fiestes

Maxinémonos un folletu de propaganda turística d’Asturies. Pero envede traer l’Urriellu, los bufones de Pría, Gulpiyuri, Redes, Muniellos, trae la Gran Muralla China, el Monte Fuji, la Estatua de la Llibertá, la Sagrada Familia, el Parthenon, el Taj Mahal.
Maxinémonos un recetariu de gastronomía asturiana, namás que col cuscús, les pizzes italianes, el ratatouille francés, el sushi xaponés o la paella valenciana.
Maxinémonos un dossier de xente illustre d’Asturies, pero envede Xovellanos, Clarín, Ochoa, la monarquía asturiana, saliere Gandhi, Einstein, el Che Guevara, Mandela o el últimu mandarín de la dinastía tercera del imperiu chinu.
La felicitación políglota.
¿Qué pensaríemos? ¿Representaríanos? Nun respuendan tan rápido.
Maxinémonos, agora, una felicitación del Presidente d’Asturies, escoyíu pol entendimientu de dos partíos políticos, que felicita les navidaes en catorce llingües y nun tien en cuenta la llingua milenaria d’Asturies.
Sí. Pasó. Llamentablemente. Nes llingües ta l’alemán, el francés, el griegu, el castellanu, l’italianu… Menos l’asturianu.
Paez ser qu’una vez más el nuestru representante s’escaez de nós. Nun lu hai que culpar: anda esmolecíu col problema catalán y busca unidá de destín común de la qu’Asturies s’esgoncia cada vez más; esmolezse col mediu ambiente y grava con un céntimu l’usu de les bolses de plásticu de la qu’Uviéu y Avilés tienen alerta por contaminación y los mentes preclares del so partíu aguarden como mures pa poner la gasificadora, la incineradora ya inundar Caliao col banzáu; atérralu, como bon ciudadanu del mundu, el peligru d’estinción de les ballenes y de los elefantes monárquicos, pero nun mira pal plan de conservación del osu y del gallu montés y si pudiere, ¡¡ai del llobu!!
Don Javier Fernández, esi mierense de Somió, vive nun estáu santateresianu, nun “ vivo ensin vivir en min”, nun “muerro porque nun muerro”, esperando tan alta política; medita y siente como princesa rubendariana y modernista, amurniáu como alondra bella, y la FSA entrúgase (nesi amestáu tan íntimu que gasten los sos miembros y les sos miembrereses):
“¿Qué tendrá’l nuestru Javierín?”
Porque don Javier, de Requejo de Cagüeñes, ye un home de profundes paradoxes, un líder asturianu pero pal mundu; un republicanu fondu con más fonda llealtá a la corona; un socialista neolliberal; un políglota mudu; un dientro pa fuera y un fuera pa dientro.
Y asina sabe que, con eses paradoxes, con esi mundu interior tan complexu (que non acomplexáu), si fala asturianu igual nun lu entienden. Y asina, por eso namás, tien que falar en catorce idiomes (de los que dalgunos duldo que sepia hasta de la so existencia).
Don Javier pasa del mutismu absolutu a un poliglotismu que lu fae paecer tocáu de la gracia divina o paecer un endemoniáu (que namás-y quedó felicitar en sánscritu, pámique) a la espera del padre Carrán pa que lu asperxe del agua bendito.
Y too por esa necesidá de llegar, de facese entender que nun consigue col asturianu.
Sicasí, agora hasta l’últimu chinu de la República Popular China se siente reconfortáu porque don Javier, esi presidente magnánimu y pentescostianu, -yos desea bon añu (anque seya’l del Cuélebre o’l del Cachiparru y venga a destiempu, que l’añu chinu nun ye agora). Esi chinu (o esa china) diría –si lo que trae nos ideogramas ye eso y non “too a un euru”): yo si pudiere escoyer presidente del partíu comunista chinu, escoyeríalu a él.
Don Javier sabe qu’hasta’l últimu francoparlante de Francia o de Canadá sabrá d’él. Hasta l’últimu griegu machacáu por esa crisis de la que don Javier y los suyos son parte (escueya’l llector de si lo son del problema o de la solución) mirará con aliendu anovao los recortes de la troika y dirá, “polo menos, don Javier Fernández, de Mieres del Camín del Xixón del alma, deseóme felices fiestes y bon añu pa siguir sufriendo esti embargu.”
Yo creo que’l nuestru presidente, con destín universal en la unidá constitucional, representa atol mundu y a toles cultures sacante a quien fala asturianu. Yo creo qu’a los sos asesores-yos va la marcha (¡¡qu’esto yá pasare con Sanjurjo, carape!!) y que nun tomaren nota, namás significa una cosa (aparte de que-yos presten los dèja-vu): que-yos la trae floxa floxísima l’asturianu. Que yá nos lo dicía’l presupuestu. Que’l plan de dignificación propuestu y robláu ye porque creen que la llingua asturiana y la xente que la fala ye (somos) tan indigno qu’hai qu’entamar esi procesu. Que la meyor forma d’acabar col procesu de diglosia ye desaniciar el patrimoniu inmaterial d’un pueblu.
Señores asesores, sé que lo faen a lo foíno. Pero anoten: incluyir l’asturianu ente les catorce llingües llámase normalización a coste ceru; ponela enriba, la primera, llámase compromisu mínimu; incluyila destacada llámase rendimientu diferencial, (llámase saber aprovechar lo propio pa tar y ser nel mundu).
Pero penriba de too, anoten, la felicitación de don Javier (con jota aragonesa) Fernández de Oñón, namás significa incompetencia. La mesma que ta depauperizando Asturies; la mesma que ta condergando a una xeneración al exiliu del país.
El presidente universal que debiere selo de tolos asturianos ye namás presidente de los asturianos que falen en castellán.
A los demás, yá se sabe, niégasenos la pallabra, la existencia. Ódiasenos con una rensía paraniodesquizofrénica paquidérmica.
            Nun hai problema. Tamos avezaos, señor Javier de Castillo de Somió.
            Prestoses fiestes y bon añu 2016. Un añu más onde celebrar que la llingua asturiana vive y que la cultura que la fala sigue en camín.
 
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario