martes, 10 de febrero de 2015

Sobre l'ausencia d' "Oficialidá" en Somos Asturies

     Nun va pa muncho firmé, xunto con otra muncha xente xente, un manifiestu que salió en dos periódicos pidiendo a los partidos la inclusión programática de la oficialidá del asturianu de cara a les vinientes eleiciones. 
     Sé perfeutamente qué partíos tienen sensibilidaes a favor, a la escontra, qué partíos lo saquen cuando -yos convién y cuando non, a la mañana siguiente de conocese los resultaos, aparquen la cuestión llingüística como se facía coles madreñes, a la puerta de la escuela.
     Sé qué partíos puen tar al favor y cuálos a la escontra; y hasta conozo xente en toos ellos que ta al favor y en toos ellos que ta a la escontra. Como ciudadanu, sospréndeme muncho qu'en tolos documentos programáticos de Somos Asturies (onde militen bien de conocíos/es y amigos/gues que vienen de les files asturianistes) s'obvie la palabra Oficialidá, en llegando a esti puntu.
     Nun quiero dicir que los sos programes seyan indiferentes a la cuestión llingüística (marxinal pa munchos, pa la mayor parte de la sociedá asturiana, soi consciente) d'una llingua que malpenes falen 150.000 persones.
     Non. Ta claro que lo traten d'una manera inmaculada, de llibru. Pero en toes elles s'obvia la solución única: OFICIALIDÁ. Personalmente toi cansu de los rodeos y de los eufemismos; toi cansu de que se diga "fueu amigu", "daños colaterales", "pago por una indemnización en diferido", "prisión perpetua revisable".
     Ta claro qu'eso de "impulsar los derechos lingüísticos y la igualdad jurídica de los hablantes de castellano y de asturiano, así como de gallego-asturiano en su ámbito, proponiendo estrategias para la normalización social, fomento y recuperación del patrimonio lingüístico de Asturies" (y, sobre manera, lo de la igualdad jurídica de los hablantes) suena mui bien. Pero nun hai nenguna equiparación que nun venga de la mano del reconocimientu espresu de que l'asturianu ye, vive, de que la llingua existe, y ye utilizada polos/les falantes.
     Ta mui bien eso de respetar los derechos de les persones de la UNESCO (nunca sentí a un partíu dicir que nun los diba respetar, asina de mano, anque después lo faga); ta mui bien lo de que vamos estudialo y yá si acasu, escucharemos los técnicos, ye una cosa que tenemos trabayada, home ye que faen falta tres quintos de la cámara pa... (dende'l minutu 8 del videu Daniel Ripa respuende...)
     Nun dean más vueltes: nun hai camín afayadizu pa la oficialidá; la oficialidá ye'l camín, anque nun seya afayadizu.
     ¿Nun yera esti'l partíu del cielu se toma por asaltu y del suañu? ¿O ye que la oficialidá -yos quita'l sueñu? ¿Tantu mieu hai?
     Nun m'esplico cómo un partíu que diz non a la deuda, que va acabar cola casta y los desahucios, y se muestra tan rotundu na defensa de los derechos y llibertaes, en llegando al tema de la oficialidá tartamielle y empapielle y suelte les mesmes perogrullaes de tantos y tantos.
     ¿Tan difícil y complexu ye'l tema? ¿Tanto temen perder? Ye difícil contentar a los banqueros y a los de les preferentes; ¿tantu temen posicionase? ¿Temen nun cumplir coles espectatives d'oficialidá y sí coles demás que proponen?
     De momentu tán vustedes llibres de pecáu, pero más pronto o más tarde habrán d'entrar na cuestión llingüística y habrán de dicinos a los ciudadanos que falamos una llingua minoritaria si van reconocer esa existencia o van ver si yá si acasu. Nun s'esmolezan si ye nesti segundu casu porque yo puedo apurri-yos munches de les fórmules coles que se fue aparcando: nun ye'l momentu, nun hai una necesidá, hai otres coses poles que mirar, ¿de verdá pensáis qu'a la xente de la cai -y importa eso?, equí non, nun vaya ser que pase como en Cataluña, eso ta bien, pero pa falalo en casa...
      Nostante hai que tener en cuenta que una democracia parte del reconocimientu de los derechos básicos de les minoríes, independientemente de la llingua que falen, y estos derechos nun deben ser sosteníos en votación.
      Educación pública, ¿sí o non?
      Sanidá pública, ¿sí o non?
      Privatizaciones, ¿sí o non?
      Prisión permanente revisable (dalgo asina como igualdad jurídica de los hablantes de castellano y asturiano), ¿sí o non?
      ¿Por qué si pa estes entrugues nun son tan miraos/es sí lo son pa esta otra?
     Oficialidá del asturianu, ¿sí o non?
     Hai ciudadanos/es que necesitamos saber qué piensen como organización.
     Una respuesta clara, contundente, concisa.
     Esto también ye trasparencia.

No hay comentarios:

Publicar un comentario