miércoles, 16 de octubre de 2013

Grandonismu estatutariu

Dizme una amiga de p’allá del Payares: “Lo que más me gusta de ustedes, los asturianos, es que siempre están empleando el diminutivo: ¿tienes una cucharina? ¿dasme un pocoñín? Nun eches cuenta qu’entardo un minutín namás”
     “Nun te fíes:” respuendo, “l’asturianu de puertes pa dientro ye asina d’humilde, pero en sociedá vuélvese bien grandón. Nun hai nada que nos preste más qu’esaxerar les coses, y sinón mira les estatues capitalines”.
L'asturianu tien aires de grandonismu.
     Esti perru caleyeru ta avezáu a andar de romería peles capitalidaes asturianes y velo a les clares. Paez haber una guerra abierta ente Uviéu y Xixón a cuenta de les estatues. En Xixón toles estatues tienen nomes populares grandonos: La muyerona, les chapones y hasta la de Chillida, que como nun s’atopaba nome amañosu punxéron-y “el cagaderu de King-kong” (qu’hasta paez que lo de kong ye tomao pa da-y más aquello de grandono); ¿y el campu fútbol del Sporting? El Molinón. ¿Y el puertu? El del Musel que col hormigón que-y tán echando va acabar siendo “El Muselón”. De xuru que Xixón de mano nun se llamaba Xixón, sinón Xixu, y que foi esta manía d’engrandar les coses lo que dio col nome actual, qu’al pasu que va nun vamos entardar en conocer a la ilustre villa de Xovellanos como Xixonón.
     Nesti sen, Uviéu nun se queda atrás, pero les estratexes de la capital son más variaes: son quien a llantate un culu monumental en metada d’una cai y llamalu "culis monumentalibus", que los d'Uviéu siempre foron asina de finos, con zarzuela y too; también son quien abandonar un sombreru que debe ser pa que lu cale King Kong enfrente’l Campus El Milán o una gordona bien gorda na Plaza de la Escandalera. Y mira, de mano, cuando empezaron colo de poner fontes y caños a les rotondes, la xente conocíales como les gabinones. N’Uviéu rúxese que la catedral entamó queriendo costruyir una ermita y ¡míralos!, tuvieron que-yos echar l’altu porque si se descuiden pónen-y hasta la segunda torre. Pámique hasta quitaron El Carbayón porque-yos abultaba cada vegada más que se daba un aire a ún d’esos bonsáis; y envede tener Torres Ximielgues naguaben por tener Torres Trillices. ¡Ah! Y namás tienes qu’echar un güeyu a la ñoclona esa que fizo’l Calatrava pa que veas como foi’l desquite o cómo arrepararon la xirafona.
      Por eso un te fíes: cuando un asturianu diz qu’entarda un minutín va ser en verdá un minutu bien llargu (anque toos tengan sesenta segundos), cuando te diz que entá-y queda un pocoñín de trabayu ye pa echase a temblar; ¡¡y guárdate de los platinos de fabes!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario