martes, 16 de abril de 2013

Garabatos y staik colh


     Hai xente a la que-y fadría falta un garabatu. Nin ayudes pal ordenor nin pa independizase: un bon garabatu. Yera la mayor inversión que se podía facer. Nun sé si’l gastu diba corresponde-yos a Educación, a Cultura, a Agricultura o a Industria. Pero esa ye la verdá: faen falta garabatos.
     Pero, ¿pa que ye menester  tantu garabatu? ¿A quién se-y tien de repartir?
     La propuesta d’esti perru caleyeru ye repartilo ente los más necesitaos: fai falta un garabatu pa la xente que va de cosmopolita; sobremanera, fai falta a la xente que nos pregona maravíes que yá tenemos en casa. Pa esa xente fai falta un garabatu.
     A un conocíu míu présta-y hibernar de vacaciones pel mundu y foi a Ireland (Irlanda). Vieno contando que si esto, que si aquello, que si la llingua –él, que de xuru nun lleera esto por dir escrito “en bable” - y qu’hasta los campos, los campos sí que yeren verdes y “golíen a stai colh” (¿Stai colh?, preguntemos) “Sí –illustrómos-, una palabra con la que se designa el aroma de las entrañas de la tierra y del cielo plomizo fundiéndose”.
     Fue entós cuando se m’ocurrió lo del garabatu: alcordéme d’eso que se cuenta d’un indianu que volvió podre de perres y falando’l perfeutu castellán y dicía que nun s’alcordaba d’“aquel apero de labranza que reposaba tirado en un requejo del local” y pidía que-y dixeren qué yera, cómo se llamaba. Él, que tuviere a la yerba díes y más díes y hasta díes de gües. Yá sabéis cómo acaba: nun descuidu pisa’l garabatu y el mangu péga-y na cara faciendo que recupere, de golpe, la memoria del “ilustre apero de labranza” y faciendo qu’aflorare nos llabios l’asturianu: “¿Quién dexó equí tiráu esti putu garabatu?”
     Al mio conocíu–como a tanta xente- fai falta un garabatu, o polo menos, un golpe de garabatu que-y devuelva la memoria. Fartu de que lu tomaran de rixón llevélu aparte y díxi-y: “Manín, ¿tu sabes que ye esi stai cohl? Ye estiércol, babayu. A lo que golíen “las extensas y acerosas praderas de Ireland” yera a cuchu.”
     Y ye qu’hai muncha xente que tarrez cómo güel el cuchu en casa pero fuera, n’Ireland, por exemplu, mercaría frascos d’esencia y hasta desodorante si ta fecho de stai cohl.
     Un garabatu. Hasta los puen sacar los de sanidá: de serie y con instrucciones d’usu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario