sábado, 5 de enero de 2013

Pozu Candín


De pequeñu carecí de pies planos. Yera un fastidiu aquelles botones ortopédiques, los exercicios diarios, pela nueche (caminar de punteres, pañar caniques colos deos…). Lo único bono que se-y sacaba en contrapartida yera que pel branu había que dir a saliase a la playa de Xixón, a caminar pel sable, al cuidáu de los familiares que tuviemos ellí.
     Pasaba ellí grandes temporaes (quinces díes o tres selmanes yeren daquella media vida). Al dir en tren, camín del branu, mio pá solía esperar, llantáu nel murete del Candín, acabante salir del turnu, pa despidime. Yera una imaxe fugaz: la pierna medio adelantada, la sorrisa na cara, el sol de xunetu esplandeciente.
      Mio pá ye mineru del Candín (resístome a emplegar tiempos pasaos al falar de la mina y de la minería). Nun ye d’estrañar qu’esa palabra seya en parte piedra angular de la mio infancia. Venceyada a la palabra Candín aportaron otres munches: asamblea, fuelga, costeru…, y tou un sistema de valores y un mou de ser pa cola vida.
     Del Candín salió tanta vida y tanta muerte.
      Son tan contradictorios los sentimientos al falar agora del so cierre. Tanta vida que dio en forma de xornales pa que la xente pudiere suañar con un futuru, establecese, da-y camín a los fíos… Nun foi de baldre. El Candín sumió consigo la vida de munchos mineros y semó de muerte los pulmones de munchos otros.
     Poro, digo que mio pá ye mineru del Candín: nos sos pulmones, nes manes, queden marques d’aquel pozu; nel pozu, marques, güelles de la so vida, más allá de les pintaes, más allá de la lleenda d’un home que quixo cambiar les coses y nun dexó que les coses lu cambiaran a él.
     Quiero pensar que dalgo d’ello queda nel Pozu: el pozu Candín ciarra, altivu, nesti tiempu tan duru, ensin fincar la rodiella, col castillete entá tebiu de les pancartes que marcaron, apocayá, el trescurrir de los díes del encierru más llargu de la minería.
      Y siento señardá d’aquel tiempu en que, de neñu, vía a mio pá sonreír, recortada la figura contra aquellos xardines de boxe cuidao na falda del pozu.
     El Pozu Candín ciarra.
     Un símbolu de la llucha nuna tierra qu’anochez.

No hay comentarios:

Publicar un comentario