miércoles, 28 de enero de 2026

Gaiteros del Carbón (GdC)

Hubo una lluz n’Asturies que contemos que nunca nun s’apagaría. Una lluz que daba en rayos de solidaridá, la del trabayu embaxo de la tierra, la de la xente dándose tira… Foron cerca de dos sieglos y anguaño, pasáu’l rabión de la historia como un suspiru, Asturies vuelve a tener más ganaderos que mineros. L’agua bravo de la historia arremansó. La minería pasó a ser ún d’esos símbolos p’atrayer el turismu, épicos castilletes d’adornu, semeyes de cares tisnaes, nomes de vides rotes en llábanes y una rampla muséu onde la xente baxa pagando, con cuidáu de nun mancase, la media xornada d’un día pa facese una idea de…

Sicasí, hai una lluz n’Asturies que tarrez apagase. La de la cultura minera. Gaiteros del Carbón ye esa llama que demientres diez años d’andadura empéñase n’amiestar la cultura tradicional cola tamién tradicional cultura minera: cascos de la mina cola llámpara por montera; la casaca de mahón y el pantalón prietu recuerden la digna probitú de la vistimenta minero.

Lo que pasó esti diez de xineru nel Maripeña de La Felguera foi máxico. Un espectáculu inmersivu onde la música baxaba a la galería o los mineros xubíen pela xaula coles gaites al llombu envede’l martiellu…

La cantera de GdC desplegó enriba l’escenariu una actuación enllena de sentimientu: l’aciertu del repertoriu, l’enfotu de los artistes convidaos, la complicidá de la mocedá d’esti relevu, los efectos de los soníos de la mina (les gotes pingando, el ruxir de les vagonetes…) envolubró al públicu. Fízose curtio, y al empar, eterno. Ye lo que tien la música en directu: anque la partitura seya la mesma, un artista nun toca dos vegaes d’idéntica manera.

GdC ye’l proyectu personal, l’apueste del emocionáu Pablo Carrera por facer daqué tradicional de manera diferente. De siguir cola lluz que se resiste a morrer, dando cuenta d’esi mundu qu’esistió tan breve ya intensu como esti conciertu. Irrepetible.

Mio pá foi picador en Candín. Pensé qu’ehí acababa la mio rellación cola mina. El mio fíu ye Gaiteru del Carbón.

Entemedies yo, namás un axuntalletres d’esti idioma que tampoco quier apagase.