Manzajú
Premiu Alfonso Iglesias 2009
Suburbia Ediciones
Xixón, 2010
D'ente les munches asignatures pendientes que tien la creación lliteraria en llingua asturiana, y que dende'l Xurdimientu se punxeron al llabor d'actualizar, quiciabes una de les más acusaes yera la del cómic. Nos años noventa, cola apaición de la revista El llapiceru, quiciabes tamién con aquella
otra espublización que mercaba de guah.e, Tapón, onde vía apaecer a
Gladius, a Xuanón, y ensin escaecer la monumental Crónica de Leodegundo, taba la semiente de lo que vien guañando
agora. Ye dificil, ta a les clares, una industria del cómic n’asturianu y
siempre vieno, como el casu de la lliteratura, acompañada pol sofitu
institucional, bien seya de la mano de subvenciones o de la mano de los
premios. Ello, anque nun ye desable, ayuda a que podamos difrutar de verdaderes
ayalgues como esta obra, Manzajú, de
Ruma Barbero de Diego.
Si daquién s’avera a les principales obres de lo que vien
denominándose esi xéneru alternativu de “novela gráfica” decataráse de qu’hai
un tema que forma una constante y ye l’autobiografía como mediu de denunciar
dellos aspectos sociales. Persépolis ye quiciabes la obra que más sobresal,
dientro d’un xéneru que va espuntando y consolidándose.
Nesi sentíu Manzajú ye l’axuste
de cuentes de Ruma Barbero cola sociedá asturiana y española.
Al tresviés de dellos capitulinos que funcionen como fogonazos
cinematográficos, Ruma danos cuenta de dellos episodios significativos de la so
vida. Y, veloende, que’l símbolu garra fuerza: nún d’esos capítulos da cuenta
de la discusión cuando estudiante sobre’l símbolu del toru d’Osborne. La
crítica de Ruma va más allá d’una simple y cenciella crítica la España cañí que
representa: la so propuesta, la so negación d’identificación con esi símbolu va
hacia adentro y hacia’l fondu. Ye la propuesta d’un intimismu auténticu envede
la simplaya caricatura kistch y superficial que representa’l toru. L’escanciador,
xunto col mayador y xunto colos demás símbolos publicitarios que semaben la
carretera vieya dende Xixón a Tazones o Llastres, onde diba pescar col güelu,
xurden como seña de la infancia xunto cola marca del refrescu que da nome al llibru: Manzajú. Manzajú representa entós la
infancia y, dende la perspectiva del home mayor, un sitiu nel que tar y al que
pertenecener, como aquella calle qu’entamaba a separtar nel Somió rural les
caseríes de los caserones, a los criaos de los amos.
Manzajú ye la historia d’un
posicionamientu y d’una toma de conciencia: de los que taben esperando l’autobús
pa dir a la pública y enfrente teníen ¿vecinos?, colos que nunca nun xugaben y
a los que cuásique nunca nun víen sacante enfrente la parada que los llevaba, n’uniforme,
a la privada; de los que vistíen de chándal y de los que namás lu usaben pa les
clases de ximnasia (agora educación física); de los que sufrieren la historia y
de los que se dedicaben a disfrutala; de los que bebíen Manzajú y de los que
bebíen Trinaranjus; de los qu’agora tienen una postura auténtica y crítica y de
los que namás la tienen impostada.
La técnica gráfica de Ruma, en blanco y negro, con dibuxos n’apariencia
cenciellos, ensin un estilismu gráficu complicáu que nos distraiga de lo que ta
contando, ayuda a llevanos pelos llaberintos de la neñes pentemedies de les
alcordances, sacándonos dacuando una sorrisa compliz, faciendo que nos
enritemos dacuando, nun nos dexando nuna indiferentes.
D’aende l’aciertu de Ruma cuando confiesa que nun se
documentó n’escesu, que nun revolvió ente cartelos de la dómina: la memoria,
cuando se trata de dar cuenta de lo sucedío a ún, ye, si acasu y pesie a too,
la meyor de les fontes.
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