Pablo X.
Suárez, “El Suárez”, ye l'enfant terrible de la lliteratura asturiana.
Entá m'alcuerdo de la so macabra broma que nos fizo dalu por muertu (anque
fuere al so “yo poéticu”) nun accidente de tráficu n'Arnao (Avilés), como
figuraba nel testu de la solapa del so primer llibru Asturiana Beat
(Trabe, 2005).
Pablo X
Suárez ye un xuglar medieval que percuerre la xeografía del país incendiando de
poesía coles sos timbes poétikes chigres y llocales onde se dan cita nesi
contuberniu poetes llocales y avezaos que siguen y súmense a esa caravana
lliteraria qu'arrastra emoción, poesía en direutu, espectáculu ya
improvisación.
El sistema
débeme una chocolatina ye, más qu'un llibru de poemes, un guión de y pa les sos intervenciones.
Como cualquier testu dramáticu, nun ta completu hasta que nun s'executa, ellí,
a pie de públicu, na neblinosa escuridá de los llocales con cerveza caleya o
mahou.
Nun soi
quien a lleer Campillín ensin rememorar el so tonu de voz, grandilocuente,
chungona, a mediu camín ente los grandes llocos medievales que t'espetaben una
verdá dura con esi tonu de chancia pa desarmate dafechu.
El sistema
débeme un chocolatina ye, enantes
que nada, el llibru d'un desengañu, del desengañu d'a quien-y tocó crecer y, en
saliendo de la infancia (“chapes”, “un día tarás solu n'otru país”, “los únicos
planetes que tenemos”), s'atopó cola cucia realidá del mundu; esti ye'l
poemariu de quien s'enfrenta a la verdá y ve que toes aquelles proyecciones que
se ficiere dende neñu (aquelles grandes metes, épiques, como nel casu del poema
“fútbol base”, de los amigos “delantre de la tumba de los nuestros amigos”, de
los grandes conceptos como la xusticia o la llibertá, como desenmascara nel
poema “la vuestra llibertá”) quedaron pa prau.
Esi ye'l
filu común de los dieciséis poemes.
Y tres el
desengañu, la llucha.
La llucha,
la resistencia (activa o pasiva) qu'entama por tener conciencia de que daqué
nun funciona o nun ye como debiere. Esi enemigu múltiple, difusu, indefiníu que
s'escuende baxo la palabra “sistema” (ún de los nomes colos que conocemos a
Belcebú nesti sieglu XXI) ye quien s'encargó de dir valtando, ún tres otru,
cualquier resquiciu pa esa esperanza. D'aende que la verdá sea esa puta cola
que se trafica, que se vende (“la verdá, esa puta”).
Sicasí,
Pablo X. Suárez sábese dientro d'esa “estructura”, como lleva por títulu'l
poema nel que contempla, pasivu, con abundantes referencies metallingüístiques
coles que fae un doble xuegu, la estroza del mundu:
“El sistema
punxo un sofá ente'l suelu y el mio gordu panderu
y la tele y
yo somos funtivos mínimos
nesti requexu
últimu de la estructura.”
Pero tar
dientro d'esa estructura na que se ve zampáu, nun significa tar a gustu. Tener
conciencia implica tomar partíu, empecipiar a ser una oveya negra pal rebañu
nel que van los demás que :
“Cuando
falen de mi, mientres la xelada
fai encoyese
arriba nos teyaos a los gurriones
tamién hai
un oriciu flotando nel interior de cada botella de mahou
y cada aguya
del oriciu ye un cachu de la mio carne.”
Pudiere
escoyer Pablo X. Suárez un tonu tremendista, más dramáticu, de traxedia griega,
enfadáu col mundu, enrabietáu; por embargu, el títulu del poemariu (sacáu d'un
versu del poema “estructura”) ye toa una declaración d'intenciones.
Ye bien
difícil non yá vencer, sinón engarriase col sistema, que xuega a anestesiar a
los suxetos pa convertilos d'activos en pasivos, pa camudalos nun “home que
tenía una carcasa de plásticu”, que nos mantién a salvu de too: el sistema ye
bonaz, paez protexenos, porque les resquiebres tán lloñe, como propón en “nihil
vetulum sub sole”
“N'otru país
sedrá que cairán les bombes
n'otra
tierra seco restregarán
los pies los
guah.es medio muertos
mentres equí
bebemos el llicor fresco y nos metemos
el mdma”
Esi ye'l
sistema que nos protexe, un sistema al que se-y acaba pidiendo, como se fae
davezu, una caxigalina cola que s'entretener y contentar, una chocolatina que
nos quite quiciás el mal sabor de boca.
La ironía y
l'humor ácedu ye un elementu clave pa entender el poemariu. Como diríe Oscar
Wilde, la civilización (el sistema pa Pablo X. Suárez) ye l'arte d'aburrise.
Pablo X.
Suárez ye un trasgu que disfruta señalando les resquiebres d'esi mundu feliz:
en “Campillín”, por exemplu, radiografía de la illustre ciudá de vetusta, uvieín
del alma:
“En tola
ciudá
namás hai
una cera na que s'exerza
la
prostitución a pie de cai
y nesa cera
ta'l mio
portal.”
El so tonu
ye un tonu cercanu, un home del hinc et nunc, coordenaes que nos ayuden
a situar l'escenariu de la traxicomedia coles múltiples referencies pop;
d'ehí'l sentíu que garren les marques del consumismu: mahou, telecinco, o'l
fútbol como fenómenu de mases que xunce a les distintes nacionalidaes y paez
ser calce de suaños y hermanamientu ente los homes, por mui desgraciaos que
seyan, como esos senegaleses que nel poema de “día de Champions” entren nos chigres
(los chigres que son llugar d'alcuentru, como sucede en “campillín”,“día de
Champions”, “otru branu” o mahou”, miradorios dende los que poder facer una
radiografía de la sociedá, onde afloren los contrastes y les resquiebres del
sistema):
“Dizque ye
l'únicu cachu d'Europa
que tienen
permitío:
un migayu
d'internacionalidá
fecha pa probes.”
Un
hermanamientu falsu, kistch, que denuncia nel poema “patria” onde a la
escontra de la superficial sensación reivindica la fonda amistá en “patria”.
El segundu poemariu n'asturianu
(tien en castellán l'esceicional Pop-Retórika-Glayíu editorial, 2010-
recomendable, imprescindible) tien la virtú de tar trabáu, de tener un filu
conductor que vertebra tolos poemes, qu'al empar arriquecen esi nuedu central;
decántome más pol so tonu humorísticu que pol asomu del tonu mitineru que
pudiere apreciase en dalgunos poemes; pero dexa en nós, como llectores, como espectadores,
esa sorrisa a la metada, esi sabor a ceniza de la boca que de xuru escaeceremos
cola chocolatina que nos debe'l sistema.
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