viernes, 16 de marzo de 2012

Los dioses de Curtis: un finxu poéticu

Sergio Gutiérrez Camblor
Los dioses de Curtis
Oviedo, Krk, 2008
Premiu Asturias Joven de Poesía 2010


Una vegada, en saliendo d’una cena, fui con Javier García Cellino y con Fernando a tomar un café. Fernando comentaba qu’esta civilización taba nun estáu de descomposición, disolviéndose, que nun lo percibíemos porque tábemos nel procesu mesmu.
      Al lleer el poemariu de Sergio Gutiérrez Camblor alcordéme d'esta anécdota y d'aquella conversación; ún percibe esa sensación; los poetes, d’alcuerdu cola teoría de la inspiración de Demócritu d’Abdera, taben insuflaos pol aliendu divinu, d’aende qu’acolumbren coses que’l restu la divinidá nun ye a ello.
     Sergio Gutiérrez Camblor ye ún d'esos poetes qu'acolumbra la realidá ayudáu por múltiples abstracciones de dios; y ofreznos esa realidá nun poemariu espléndidu, duru, nel qu’amiesta estremaes referencies, corrientes poétiques y de pensamientu a les que de contino fae guiños y alusiones, directes o indirectes, amestándoles colos fechos de la so esperiencia cotidiana.

Una nueva propuesta formal y de conteníu
     Quiciabes Sergio Gutiérrez Camblor nun lleere nada de dalgún d'estos poetes, pero lo cierto ye que la mente de llector texe semeyances; prestábame facer coincidir el so estilu con daqué de tres grandes poetes de los que pañaríe distintos procedimientos que xune na so voz: de Llamazares (La lentitud de los bueyes, Memoria de la nieve) coincide nel usu del versículu, que permite una mayor narratoloxía poética (munchos de los poemes puen tomase como microrrellatos –el XVII, por exemplu- acercándose en bien de vegaes a un prosa poética); d’Aurelio González Ovies –Vengo del Norte- (y tamién del tonu elexíacu de Llamazares), l’usu del imperativu y del futuru pa la creación d’un nuevu espaciu poéticu (“Equí cortaremos el pan con cuyares de bambú xigante”, “Traéi a los que foron los amantes de vueso/ o les semeyes de los qu’amastis.” (“el pasáu forma parte del mio futuru, dixere Ian Curtis); y con Miguel Allende coincide na capacidá p’amestar diverses corrientes poétiques heteroxénees pa conformar un universu poéticu propiu que parte de lo personal arramblando con múltiples y estremaes corrientes estétiques: dende los clásicos a los que fae referencia a lo más pop.
      Nos cuarenta y cuatro poemes de la obra atopamos sobre esta exa formal un poemariu nel que Sergio Gutiérrez Camblor abandona’l bucolismu del paraísu perdíu, presente a vegaes nos poetes que cite enantes; el suyu ye’l mundu ganáu, descarnáu, vivu, enllenu d’una experiencia propia venceyada a los mass media, a la música (de la Joy Division), a la vida cotidiana y a la cultura popular moderna, a eso que se denomina cultura pop y que ta dominada y caltriada pola seña de vida americana.
     Ye esti mundu, el suyu, que s’avera al infiernu de Dante actualizáu y del que s’echa de menos “a Virxilio como guía”.

El feísmu o lo desagradable como estética
     La poesía y l’arte tien la capacidá, dicía Artistóteles na so Poética, d’amosar lo que ye despreciable a la vista como guapo: esa “guapura anormal que, anque venga de ti, nun paez d'esti mundu” (XV).
     Sergio Gutiérrez Camblor utiliza esa propensión al feísmu: “Dalgo simple/ el dolor cría guapura” (V), ye la “muerte ente les flores” (III); la vida ye sobrevivencia (“Faigo pogos cola banda sonora de la vida”), continua pugna na que los sentimientos sublimes como l’amor o la esperanza son una cenciella quimera, “Aquella media Lluna ideal, creciente, sobre la superficie tenso a la que cantaba Li Bai” (IV) ye una imaxe ensin volume que proyeuta un DJ contra la parede.
     El mundu de Sergio Gutiérrez Camblor ye, dicíemos, un mundu actual; nesi sentíu encaleyen les referencies pop (l’alusión a les marques de comida, por exemplu), el simbolismu posmodernu y la búsqueda del sentíu poéticu d’un lésicu técnicu.
     ¿Podríemos falar d’un nuevu futurismu? ¿D'un nuevu surrealismu n'imáxenes como “Daquién tien un suañu comparáu de grandes grillos en celu/ y tamién salen gordos/ consoladores d'amable látex africano” (III)?
Hai cásique una afuxida deliberada de lo natural (“la trementina industrial”, III) pa dar idea d’un mundu escesivamente mecanizáu y descoyuntáu dafechu, cercanu a la visión del mundu plantegáu en bien de noveles de Boris Vian (pienso sobremanera en L'Herbe rouge); un mundu modernu qu’en llugar de servir de proteición al home conforma una amenaza: “Nun ye posible nunca nun se llegar a cruzar con un arma.” (I); “con dalguna microscópica célula tumoral tapecida ente los canales de la linfa” (XIX).
Nesi mundu les rellaciones interpersonales suelen ser fonte de dolor, “sufrir ye’l verbu”: la perda del padre, esi ídolu caíu del que tien que tomar el sitiu nel poema X; l’amor ye una negación continua de nós mesmos ye esa “diversión escura” (XX) que depués se vuelve egoísta (“l'amor esgárranos”, dixere Ian Curtis; “l'amor, l'amor, l'amor va estrozanos otra vuelta”); una manera d’esconder, d’aguapecer lo que de por sí tenemos d’instintu, de ritual, de “máquina mata románticos” (XX).
En munchos de los poemes hai eses referencies al sexu como instintu que se fae mercancía (terrible y esceicional al empar el poema XV); mercancía que sabe adautase al nuevu tiempu en manifestaciones como’l ciberpornu o los vídeos amateur que son la esperanza: “Hai amor, dalguna clase d’amor. Cabe’l que se graben/ y que de dalgún mou la penetración llegue hasta nosotros.” (XIII).
Lo que ye cierto ye que’l mundu y el progresu, que tendríen qu’atenuar les miseries, acentúenles sacando lo irracional de nós: “Toles miseries son yá antigües, toes comunes, toes.” (III)
La enunciación como tabú
La enunciación descarnada, serena, conviértese en denuncia: Sergio Gutiérrez Camblor quita la mirada duce y bucólica; enuncia'l mundu nel que vive y nel que se persabe malditu, inadaptáu: “Nun sé a qué me tendré que dedicar cuando cambiemos d'estación” (XXXIX); un mundu que, sicasí, nun condena.
La meyor crítica ye la enunciación de les coses que resulten tabús, desagradables, ensin aguapeceles: la presencia del dolor perdayures, la muerte murando y acesmando.
El mundu que-y tocó vivir ye esti, insistimos -insiste-, y nun se quexa, amoldándose a él como Ian Curtis dixere: “vivo de la meyor forma que soi a ello”; de la meyor forma que se ye quien nun mundu onde, por munchu avance tecnolóxicu, l’home sigue sufriendo y cualquier avance muéstralo más a les clares; podemos enfotanos na búsqueda de la seguridá que conduz a la felicidá, pero “Nengún dios qu'entrugue de qué va'l nuevu plan,/ cuantos quedemos,/ cuánto queremos/ y ónde tamos. Trato de pensar nun respuesta. Agradecería a Virxilio como guía” (XLIII); o esos otros “Dioses concretos que dieron importancia a la nuesa seguridá y a la rutina/ solo por moda, yá se sabe, mintieron. Enfótate nel poema” (XLII). 

La poesía como ritu y el ritu como poesía
Enfótate nel poema, sí. La poesía ye un ritu. Un ritu iniciáticu que permite calistrar na realidá abegosa la guapura. Y nesi mundu los güeyos avezaos, los güeyos de los desposeíos, son quien a ver los ritos y entender la razón del ensin xacíu: d’ehí la importancia de la danza y de la música, asina como les referencies musicales a lo llargo del poemariu.
La danza ye un elementu iniciáticu y de comunión importante: atopámosla como llucha, nesos pogos; atopámosla como comunión “L’anatomía de los espíritus que dancen van acoplándose a la nuesa forma.” (IV), como cortexu: “Reclámame baillando, amor, fuerte y santa tovía. Con voz ronca. Yo canto por nosotros.”

Retafilando
El xuráu del premiu calificó’l poemariu d'“arriesgáu, con calter, con toques d' ironía y un llinguaxe depuráu, concisu, enllenu de fuerza espresiva, nel que lo llírico y lo prosaico conviven ensin regalles”.
Pámique poques vegaes un xuráu definió tan bien les escelencies de la obra premiada.
Quiciabes con ello bastaba. Pero sentíme obligáu a facer esta reseña; una necesidá de pidir perdón por nun tener lleío (y relleío) enantes esti poemariu llamáu a marcar un finxu na nuestra poesía asturiana.

Otres opiniones sobre'l llibru (y una entrevista):
Antón García nel suplementu cultural de LNE, equí.
Xandru Fernández nel so blogue, calcando equí.
 Entrevista a Sergio Gutiérrez Camblor en La Voz de Asturias, equí.

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