Si del cruce d’un burru con una yegua sal la mula, del enxertu d’una pescal con una cirolar xurde la nectarina, una fruta nuevo, saborgoso, que yá nel nome lleva la escelencia, porque la nectarina ye bien duce y xugosa. Una nectarina ye, entós, una fruta que lleva néctar o recuerda a él. Una fruta abondo apreciao pol zusmiu abondoso y pol sabor de postre.
Fáesenos difícil anguaño pensar nuna
comida ensinz zucre, pero, nuna dómina na que nun había malapenes llambionaes
sacantes los frutos secos y na que’l zucre nun taba a la mano, el miel y el
néctar de les plantes yeren bien apreciaos. Entá m’alcuerdo de cuando de nenos
andábemos a la flor del gochu, una flor lila que salía del trébol y a la qu’arrincábemos
los pétalos pa chupar per baxo el zusmiu.
La nectarina había desendolcar un
postre bien viciayón, non en devanéu’l néctare yera alimentu de los dioses.
La nectarina yera una fruta que
salió del inxeniu humanu. Como Prometéu robando’l fueu, l’home axuntó una caña
a otra, fexo un enxertu y salió la nectarina, una gota duce robada a los dioses.
Pero la pallabra “nectarina” dixérese
mal. La riqueza del idioma ta nos falantes y en cómo resuelven, asumen,
tresformen esa pallabra qu’ha ser un cultismu, una pallabra tomada, en parte,
del llatín y del griegu.
Esti día, esperando la vez na
frutería, poniendo la oreya, decatéme de la riqueza de la llingua. Cuásique cada
quien que pidía nectarines lo facía d’una manera distinta pero aproximada
(ensin qu’ello impidere que la comunicación col fruteru fuere efectiva).
Hai quien diz neztarina -como
suel ser vezu pronunciar esa secuencia- y quien diz netarina, simplificando y
reduciendo’l grupu cultu -ct- como pasa n’otres pallabres (fatura); hai quien
diz nestarina y nastarina; hai quien camuda y asocia la pallabra, quiciabes,
non col nectar, sinón cola nata y retafílense les natarines y les natalines;
porque la r y la l, ye bien sabío, dacuando en vez altérnense n’asturianu
(pescal y percar) y tamién ye fácil sentir netalina…
Y tu… ¿cómo dices
nectarina?
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