Adolfo Camilo Díaz
Khaos
Premiu Montesín de Lliteratura Infantil y Xuvenil 2006
Trabe, Uviéu, 2008
Adolfo Camilo Díaz
(ACD) ye lo más apaecío a un enfant terrible que gasta la
lliteratura asturiana. Son poques les obres de so que nun tán tocaes por esi
espíritu posmodernu nel que se dan la mano l'influxu de los formatos y
xéneros cinematográficos, les continues referencies a la cultura de mases
y la metalliteratura, cola incorporación a la ficción de personaxes y fechos
reales (nesta novela, por exemplu, Xuan Bello, Radio Sele o la presidenta de
l'Academia de la llingua asturiana, ente otros). Son estes
característiques que se costanten dende la so primer obra Añada pa un güeyu
muertu (premiu Xosefa Xovellanos del añu 1985 y de recién reeditada por Suburbia
ediciones), xunto col usu d'estremada tipografía (les mayúscules, por exemplu,
pa dar cuenta de cuando se grita) o la predilección pola incorporación de la
onomatopeya, les que-y apurren a les histories de Dolfo Camilo Díaz un caris
personal ya únicu dientro de la lliteratura asturiana. Ye dicir, qu'ACD,
sigue'l so propiu Camín ayenu les más de les veces a les corrientes propies de
lliteratura, y cuásique podríemos dicir, qu'a la escontra de la mesma:
ambientación urbana, refugu de tou tipu de bucolismu y una acción directa que
lleva a los sos personaxes, verdaderos antihéroes a sobreponese a les
circunstancies.
Obres, les más d’elles, nes
que se marca una clara preferencia pola lliteratura d’entretenimientu, cercana
en munchos casos al deseable planteamientu del best sellers (lo que diba ser
bono pa la llingua asturiana –amás de pa les editoriales y llibreríes, claro)
polo que de normalidá apurriría al sector.
Khaos respira de toes estes característiques: la separtación de
les partes bien dada pol formatu cinematográficu nel que pentemedies de les sos
convenciones se nos anticipa lo que va suceder: los primeros planos, por
exemplu, sirven pa presentanos de manera dinámica a los personaxes; el
travelling, p'acompañalos n'acción. Dientro d'esi formatu, la novela, la
historia, la trama desendólcase a un ritmu cinematográficu d'acción
trepidante. L'argumentu (y el desendolcu de la trama) tien un
daqué que recuerda a la so Añada pa un güeyu muertu: lo imposible
asocede y nun ye pa bien.
A la entrada d'un partíu ente'l Sporting y el Nueva Asturies,
a les puertes d'El Molinón coinciden los tres protagonistas: Equis, un mozu de
diecisiete años, aficionáu a la música, los videoxuegos y con una situación
familiar y personal complicada; Penélope, una moza cola qu'Equis quixo tener un
rollu hai tiempu y tres de la qu'anda y Jean, un mozu senegalés del tiempu
d'ellos dos pero al que la situación vital fizo madurar aína. Enantes d'empezar
el partíu Jean y Equis queden atrapaos nun cuartucu de la que los escorría unos
neonazis; dende ellí van ser testigos d'empiezu del fin del mundo. De sópitu,
la xente alloquez nun españíu sangrín de violencia, asoceciéndose unes imáxenes
dantesques. En saliendo, entama una escapada pa salvase de les manaes de
rabiosos o furiosos (una especie de zombis al estilu de los que salen en
películes como El último hombre sobre la tierra o 28 días después)
de la que faen por desentrellizar la situación, componiendo los ñícaros del
puzzle y poner remediu a lo qu'asocede.
La novela tien la virtú d'atrapar l'atención de quien la llee;
ACD sabe mantener un ritmu trepidante (una sintaxis cenciella, preponderante
usu del verbu; ausencia de frases nes que se demore’l llector o l’escrito…) magar
que dacuando se dea cuenta y arremanse, llevantando'l pie del acelerador pa
consiguir reflexonar sobre lo asocedío (como los capítulos que tienen llugar en
casa de Dora, la moza d'Equis) y facenos ver qué somos y cómo costruyimos la nuestra
imaxe del mundu el nuestru conocimientu: pentemedies de la ficción –referencies
constantes a les películes y viodeoxuegos, nel casu d’Equis o Dora- o
pentemedies de la vivencia personal, cuasi siempre traumática, nel casu tamién
d’Equis y sobre too de Jean.
Los personaxes tán bastante
bien costruyíos (sobremanera Equis y Penélope, un poco más rincha Jean
-apreciación personal) y lo malo de la novela, camiento yo, ye'l malu (valga la
redundancia) que da en ser un malu de pacotilla, d'esos de serie B que namás
tienen por enfotu cargase a la Humanidá porque sí.
Sicasí, la novela ye un dignu
esponente d'esa categoría de cultura popular posmoderna de mases que bebe y
afonda de los sos mitos: el zombi, el rabiosu, el furiosu qu'aviven la parte
más irracional del ser humanu, esa qu'añera en nós y que namás fae falta
alendar nella pa lliberar el Khaos.
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