Convién restaurar de les pontes la piedra y la historia, pallabra a pallabra. Les pontes gasten un daqué diabólico. Suponen una afrenta a Dios: xunir dos orielles que’l Señor quixo separtaes, como pa xebrar coyanes y casinos de los ayeranos.
Sábese de pontes costruyíes por
una mora xigante que sacaba la piedra del castru, a reblagos y con una mano, cola
otra tenía pol neñu al que-y daba de mamar; otres foron por una apueste col
diablu, que siempre pierde.
A la contra d’estes, foi’l cura
de Santa Uxena (anguaño La Madalena) el que mandó costruyir Puente d’Arcu,
moyáu y enritáu dempués de cayer nel embelecu d’un encantu: na piedra onde la ponte
s’asienta alcuérdense los antiguos de llamase la ponte’l cuélebre, la de la fendedura
o la culebrona. Per una resquiebra asomaba un cuélebre cola calor a asoleyar
dende la so lluriga. Enroscaba sobre sigo mesmu y de les escames cayíen-y monedes
d’oru tan antigües qu’ente lo antiguo y el metal, doblábase’l valor. Daquién s’alcuerda
de la roxa que lu acompañaba a la siesta, cantando nun idioma bien antiguu.
Taba encantexada por dir a una romería ensin permisu de los padres, que la
maldicionaron.
Dalgún mozu hubo que tentó
lliberala nuna de les nueches de san Xuan que pasaron pel mundu; otros qu’achisbaben
na poza cualquier brillu y buceaben por dar coles monedes como les que se
comenta que sacó en papu ún de Llorío. Pagáron-y como pa mercar una finca na
vega de tres díes de gües, unos gües ente campurrianos y pasiegos y la piedra cantiao
pa la casa. A otra moneda quedó de ser pa poner escudu de piedra, contaben.
El cura volvió aquella nueche d’echar
la misa d’una romería y tiróse de cabeza la poza. En viendo que nun consiguó
nada, decatóse cola moyadura qu’aquello yera embelecu del degorriu y punxo la
ponte la tapar col asientu la fendedura del cuélebre y la encantada, y que
tolos cristianos que diben a la ermita los pisaren.
D’entós quedó en pueblu la dubia:
¿a quién quixo salvar el cura?
¿A la moneda o a la moza?
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