mark ostrowski
domus, 17 narrativa
xixón
vtp editorial
2003
Los
viaxeros qu’anduvieron per Asturies en dómines pasaes dexen el posu de la so
mirada na que nos espeyamos dende esti llau del asturianismu y del tiempu pa
completar la sínteses de cómo nos vemos y cómo nos ven los demás, p’ayudar a
que nos digan quién somos. Nesi sen camiento que los aldeanimos que nos ufre’l
polifacéticu escritor estadounidense asentáu en Pola Siero, Mark Ostrowski (New
Jersey, 1971) son una pieza más nesa lliteratura que dacuando tanto se
revaloriza, con dos añedíos que la faen abondo meritable: l’autor afíncase nel
mediu rural, onde desendolca’l so llabor y fae usu de la llingua asturiana nos
sos escritos.
Nel
llibru aldeanismos atopamos con un
garrapiellu de testos breves dalgunos d’ellos cuido qu’espublizaos y/o pensaos
pa espublizase na prensa rexonal. Al tresviés de la so llectura, l’autor
desendolca una mirada de l’Asturies d’esti tiempu, con un fuerte calter de
costumismu modernu nel que l’humor nun
se sabe si ye la tabla a la que s’agarrar o’l furacu de la llinia de flotación d’esta
Asturies que va al debalu.
Mark
Ostrowski revélase fondu conocedor de l’Asturies rural del nuestru tiempu: les dificultaes p’amestala a les
comunicaciones del mundu globalizáu col que s’abre’l garrapiellu d’aldeanismos
(“El milagru de cada mañana”) ye una seña d’esi mundu que ta y nun ta, qu’apaez
y se desconecta de la realidá, que sigue les sos poques riegles. Si nun hai
comunicación col mundu, ¿cómo va haber conocimientu? D’ehí los aldeanismos con
fuerte componente de crítica social, como “El progresu”, “L’otru valor de
Telefónica”, “Operación trunfu”, “Pequeña parábola con moralexa”, “Sobre
l’alcalde y la hixene personal” o “Paisaxes de Kosovo, Timor y La Collá”…
Pero
lo qu’apoderen d’estos aldeanismos ye la capacidá de Mark Ostrowski pa treslladar
al papel, en tan pocu espaciu (malpenes una columna) paisaxes y paisanaxes de
l’Asturies rural: l’indianu y les hestories tráxiques del mundu rural, asomen
en Pepito; los tratantes, en “El rebañu humanu” o “Tener bon tratu”; los
chatarreros qu’ensamen pelos pueblos en cata de la morralla asomen cola furgona
y escapen tres d’ “Un malentendíu”; tamién apaez l’Asturies tradicional que
busca una manera d’afayase nel mundu del progresu, en “Quesos artesanos de
Varé” y “Confesiones d’un trosquilador d’oveyes”, tan cercanos a aquelles otres
columnes d’ “El ciegu de la esquina”
Al
empar, en munchos d’estos aldeanismos lo que se siente ye la potencia d’esa
tradición oral con puxu n’Asturies, al pueblu falando na llingua viva: nel
propiu “Pepito”, en “Madreñes de figal”, “Cuéntame”, “Cada milagru tien la so
esplicación”, o “Tres conversaciones estrambótiques”, l’autor cede en munches
la pallabra a los propios personaxes o recompón y recrea histories qu’oyó
contar… Pero nun ye un meru espectador d’esa Asturies: el fuerte componente
autobiográficu, les referencies culturales (que non culturetes) a fechos y
nomes revelen un Mark Ostrowski en sintonía col paisaxe, camufláu nél, que ye
quien a espresar intimidaes, inquietúes nos propios aldeanismos: “La carta
qu’enxamás voi escaecer”, “Más dir que volver”, “L’home de la bolsa”, “Cobrando
cada palabra” confidencianos y compártenos eses esperiencies de so que
convierte tamién n’aldeanismos.
Magar
qu’ún se tenga per un llector cuidadosu y atentu a les espublizaciones que salen,
la verdá ye que foi la casualidá lo que me fizo atopar con esti llibru una
década dempués de que s’espublizare; ello diz muncho de cómo ta’l sector del
llibru n’asturianu (o de cómo toi yo). Sicasí, camiento que ye un valir añadíu
porque’l llibru caltuvo bien l’envite d’una década y (nun sé si por suerte o
por desgracia) munches de les sos observaciones siguen vixentes nuna sociedá
pela que pasa’l tiempu pero non ella pel tiempu.
Quiciabes, como bien diz l’autor en “Progresu”, una de les
composiciones, al lleer La aldea perdida:
“A la mio muyer, que sabe muncho más de lliteratura que yo, estráña-y qu’esta
obra, que data de 1903, pueda interesame tanto. Nun sé. Ye como si la tuvieren escrito ayer.”
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