miércoles, 15 de mayo de 2013

Les blimes d'un pueblu (apuntes pa un mapa sentimental de L'Entregu)

El misteriu del Baco entreguín.
Ún estiende’l mapa de cualquier ciudá y apaécen-y les arquitectures básiques de la villa: ve les cais y los nomes imprentaos nelles, como venes y vasos arteriales nun cuerpu pel que trescurre la vida; el pasar tranquilu del agua pintáu xeneralmente n’azul; los edificios históricos y los monumentos de valir; les boques del metru, si lu hai, que son como bocamines na cuenca; les paraes d’autobús, les estaciones…
            Ehí ta’l pueblu abiertu, como un calabre na mesa d’autopsies.
            Sicasí, ¿ye eso lo que daveres conforma la ciudá, el pueblu, la villa?
            ¿Ye eso lo qu’encartia la sensación de pertenecia?
            Pámique non. Sobre’l mapa en poco se pue diferenciar L’Entregu de cualquier otru pueblu de la villa: un pueblu con castillete, trespasáu pel Nalón, coles cuadrícules tiraes a escuadra y plomada y el trazáu d’Hipodamu de Mileto.
            Paezse nesi sen a cualquier otru pueblu, a cualquier otru barriu, y más agora,
cuando yá les víes nun permedien la urbe (perdón pol atrevimientu al considerar L’Entregu una urbe, una metrópoli).
            Queden, como percontaos restroxos de lo que foi antañu la esplotación minera, la Ponte de les Chapes; la vía muerta, ensin sentíu, del amagu de plazoleta de la estación del Norte; el castillete qu’escluca dende’l llombu d’esi edificiu vaciu onde’l Pozu Entregu.
            Quiero creer que somos pueblu, que nos articulamos como tal por una serie de fechos y de vivencies compartíes, tráxiques en munches vegaes, cómiques n’otres, pero que nos condicionen y que nos marquen igual más de lo que nosotros, entes y seres cada vez más globalizaos, perdíos y solos, creemos.
            Nosotros, na nuestra soberbiosa creencia de sabenos persones del sieglu XXI que son quien a tar a un golpe de clic virtualmente nun espaciu y nun tiempu remotos, nun sabemos la carga emocional de lo que nos arrodia.
            Cada vez que lleo novela negra nun puedo dexar de pensar en si’l detective sedría tan finu como pa desenduviellar el misteriu de la desapaición del fabulosu Dios Bacu que dicen posaba nel Jardinillo, qu’envede vinu escanciaba un culete eternu de sidra. El móvil de la so desapaición: nun sentaba nada bien que tuviere en porriques y cola minga, tan pagana, dura como’l mármole o la piedra del que taba fechu, al aire.
Faciendo la Ponte de La Llaguna
            Si ún restola pela web vedrá ehí, nuna semeya, upase ún de los símbolos más trallaos del pueblu: la ponte de La Llaguna.
             Entá de neñu m’alcuerdo de ver pelos porfolios aquelles semeyes vieyes de cuando baxaba la llena. Más d’una de les crecíes arrampló cola ponte: Y llueu aquelles otres semeyes dando cuenta de la so construcción a finales de los años venti.
          Cualquiera que fuere a la xira l’últimu día de la fiesta (cuando la xira se facía onde la xira, esto ye, nel Prau’l Cura y non nel Parque Inglés) sabría que’l Prau’l Cura quedaba arriba de la Rectoral, encima d’aquel conxuntu de cases onde antaño s’allugaba la casa de la parroquia de San Andrés de Llinares.
          Pequeños xestos que van texendo la nuestra identidá (pequeñina, pero identidá y nuestra, a la fin): lo que fuimos y lo que nos fae ver lo que somos.
         Hai años, nun amagüestu nel Centru Español de Santiago de Chile coincidí con una familia de L’Entregu qu’emigrare. Punxímonos a charrar del pueblu –ellí les castañes son pequeñes y dures, del xéneru de los bellicos, y a la sidra faltába-y un daqué que namás endulzaba la señardá— y nun sé cómo di en contar aquella historia, la de la última vegada que se dixo misa en cementeriu, porque en llegando al púlpitu, pelos Difuntos, el cura cayó fulmináu.
            Sentílos cruzase miraes y tuvi mieu de meter la pata por dalgo que dixere.
            «Esa mesma nueche», comentáronme al fin, con bien de tristura y de pesar na voz, «quemósenos la tienda y quedemos cuásique na ruina.»
            Sí.
            Sabemos raspiar embaxo de l’arquitectura que conforma’l mapa d’anguaño; sabemos da-y les vueltes a les ausencies y dir señalando con un deu aquellos llugares qu’o bien nunca debieron esistir, como El Madison o d’otros llugares que yá namás esisten na memoria, como los inmensos árboles del paséu del parque.
            Ente ellos alcuérdome de l’araucaria, recientemente desapaecida. Vienme a l’alcordanza pola so singularidá: yera aquel un árbol que semeyaba les coles de gatu (asina lu llamaba mio pá) y que nos facía hinchanos d’arguyu cuando neños, al sentir a los paisanos que yera un árbol especial y qu’había mui pocos exemplares en toa España.
         

Antigua plaza d'abastos de L'Entregu

  Somos un pueblu porque los de L’Entregu sabemos dir quitando les capes del pueblu como les de la cebolla pa dir rellenándola (neso tenemos un don) con anécdotes cencielles, como’l bonitu o la carne: ehí alzábase l’antigua plaza, al pie del parque.
           Les semeyes muestren maravielles d’ella, talo qu’un templu faraónicu; nel quioscu del parque nalaben los patos y dacuando en vez quedaba ensin agua pa llimpiar la porquería; los patos vivíen embaxo, entraben per una gatilerina nesa puerta onde anguaño paecen guardar los preseos los del ayuntamientu.
           Y nesi otru parque, pequeñu, pa contra onde’l Coto, esi que llamemos rápido’l parque de la U, pola pista pa los patines, anque la U esnalare bien llueu, deprendí les mios primeres lletres cuando xubía les escaleres del colexu públicu Marcos Peña Royo, que camudó dempués pa llamase El Coto, y dempués, más tarde, como’l Saturnino Menéndez, nada.
           Hubo que lu derribar a metada del mio cuartu cursu, cuando me ponía clas la señorita Ofelia, por cuenta de que pisaron los cimientos, allugaos, al paecer, enriba d’una escombrera.
           Llamábamoslu El Coto porque yera como toos lu conocíen, como a les barriaes, «porque equí, nesti terrén, tuvo un Marqués el so cotu de caza ».
           Y la mio memoria infantil suañaba con aquel misteriosu personaxe que tenía tantos caballos xabaces, bravos, que se llanzaben al galope y qu’en viéndolo llano azotábense camín alantre, dando llugar al nome de los pueblos de la contornada cuando’l Marqués los mandaba aparar: ¡¡So Riego!! ¡¡So Ton!!
           Y el más veloz, el más fieru, que nun fue quien a paralu envizcáu como diba tres d’una pieza, quien xabe si un corciu o un xabaril, hasta aquel llugar en que la voz del Marqués españó como’l truenu: ¡¡So Trondio!!
          Nun me da más la veracidá d’estes anécdotes; más d’ún dirá:
       -Esti rapacín ta enquivocáu, ¡cuánta desinformación la d’esti enteradín!, ¡nun tien nin idea! Eso nun fue asina… Sucedió d’esti otru mou.
Sitiu onde'l Marqués gritó: ¡So Riego!
          Nun importa. Lo bono ye que sucedió, lo meyor, que sucedió equí.
          Sí. Si quieren contar la so versión (o escribila), fáganlo. Tán nel so derechu. Entá más: ye’l so deber apagar esi mundu que nos atorolla pa falar un migayu de nós, xente de L’Entregu.
            De lo que fuimos.
            De lo que somos.
            Nun dexen de contar lo que seremos.
            Soi un indocumentáu.
            Por supuestu.
            Namás que pongo atención a lo que vi y a lo qu’escuché; dexé que les pallabres que señalaben les mil y una anéudotes del Fielatu m’infestaren el maxín; la mio prosa y les mios vivencies tán enllenes de personaxes entreguinos como Nora la lloca, Graciano’l del Norte, Benitín el zapateru, Demetrio’l panaderu –del que dalguna cartiella de fiao entá tuvi nes mios manes-, Feliciano’l Paragüeru…
            Sí. Entá m’acompañen los sabores que descubrí nos puestinos que yá nun esisten: el de Ponciano, cuando tiraba pal Bosquín, onde mercaba los exércitos de Montaplex que veníen en sobres de venticinco pesetes; el puestu de la salida del Coto, al pie (otra vegada se m’atraviesen nel discursu) les víes del tren camín del Llavaderu de Carrocera; les milenta revistes y comics que merqué, al empar que les meyores traques y petardos, en Les mil y una coses; el puestu de Careli qu’anguaño tien la lluna rota, onde probé los triángulos de chocolate; aquel otru puestín de la mano baxo de la vía, según tires pa contra’l colexu les monxes, que taba enantes del pasu a nivel, onde gasté cada selmana la paga cuando diben a cerrar nunes pegatines que golíen si les raspiabes cola uña…
Esi ye’l verdaderu mapa qu’ún va trazando, un mapa sentimental que los escépticos dirán que pa qué vale.
Tienen razón: la emotividá nun cotiza en bolsa.
Pero, como home de lletres pienso que val pa muncho.
Eses son les blimes, invisibles, intanxibles, que nos xunen fuerte como pueblu.
Hai años daquién dio en pensar nun rei Aurelio, nun tributu d’un cientu de doncelles vírxenes, ellí, nel Serrallo.
Sieglos más tarde, equí tamos: conmemorándolo.
            Ello ye: poniéndolo en xunto na memoria de toos.
Requexu del Jardinillo, col edificiu perguapu
de la Casa Viña que tán dexando cayer, y nun me refiero solo
a cayer nel escaezu al fondu.
 

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