Demientres
munchu tiempu la comicidá foi un tema tabú, bastante denostáu tuvo l'humor na lliteratura
asturiana. La inteligentsia cultural cayere na trampa y na zacanería de los
detractores de la normalización del asturianu que dicíen qu’esti namás yera
aptu pal consumu de comedia, de baxa comedia, y d’aende entós prodúxose una
dixebra ente’l teatru costumista y los monologuistes y el restu del Xurdimientu
cultural y lliterariu, emperráu en facer namás que “coses series” na nuestra
llingua. Sicasí, l’humor, como dixo daquién ye una cosa mui seria, y tachar tol
teatru costumista pol poco aciertu d’unes obres nun ye, tampoco, mui acertao.
De poco en
poco, y por fortuna, l’humor, la chancia, la ironía, daqué tan arreyao al
calter astur, va caltriando tamién nes nuestres lletres y van llegándonos obres
cómiques qu’arreparen tantu tiempu de tristura.
Parque temáticu (Trabe, 2005) y Venti negrinos (Trabe, 2014) son dos
d’elles. L’humor y la caricaturización (anque la realidá, a vegaes, supere tou
intentu de caricaturizala) son dos procedimientos de continuu qu’acompañen a
los protagonistes: Sindo Caleyes, prototipu d’alcaldón (que funde los sos
raigañosa los alcaldonos de Marirreguera, recobrando asina un arquetipu mui
asturianu) y el so ayudante, el téunicu eficiente, Roma. Dambos componen una
pareya mui cervantina: Sindo Caleyes deforma la realidá continuamente colos sos
enquivocos llingüísticos de los que Roma va tomando bona nota y Roma aporta’l
sentíu común a la pareya, anque en delles situaciones esta tónica imperante nos
calteres se torne a la inversa.
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Imaxe promocional de
Venti negrinos (cortesía d'ediciones Trabe) |
Hai nes dos
entregues tres momentos claramente diferenciaos. El primeru d’ellos, Parque temáticu ye una crítica
acertadísima del momentu de proliferación n’Asturies, con arreglu a los fondos
europeos, de los museos, aules, unidaes d’interpretación y parques
(tecnolóxicos y temáticos) colos que se marafundiaron les perres de les
subvenciones; les engarradielles localistes y ente partíos queden equí a les
clares y sosprende l’analís corrosivu exercíu en plena dómina de bonanza, nel cume de
les vaques gordes que taben a puntu d’escosar. La propuesta redentora pa la
economía de la comarca fáelos acabar como la gocha y el propiu Sindo Caleyes ta
a puntu de morrer d’un ataque al corazón. Cola carrera política colingando
recibe una llamada del presidente del Principáu (la política ye ún d’esos
terrenos onde, tres armala, asciéndente) pa incorporalu al so equipu.
El segundu
d’esos momentos ye la primer parte de la entrega de Venti negrinos (Trabe, 2014) onde, tres d’una apertura gloriosa (pa
toos menos pa Sindo), Riesgo da cuenta de les andances de Sindo Caleyes y el so
escuderu téunicu, Roma, pela conseyería, en metada d’una amarraza d’intereses
na que toles families de los estremaos partíos políticos nagüen por fincar el
canil y llevar un trozu grande del pastel del so presupuestu. Ye ensin dubia la
parte meyor construyida na que vemos les miseries de la política de salita,
cómo s’apañen unos y otros pa gobernar y facer desurdir proyectos que nun
nagüen el bien común sinón que siguen l’interés personal, local y partidista.
La falta de mires ye una crítica constante na novela.
La tercera de
les partes, la que da títulu a la entrega de Venti negrinos ye, ensin dubia, la menos llograda. L’autor, Nel
Riesgo, vuelve la mirada crítica pa los escritores en llingua asturiana que van
a una Xunta (non en Llanes, nin en L.luarca) con escritores bretones nun
casopión llantáu en metada d’una islla. Como na novela d’Agatha Christie, de
poco en poco entamen a apaecer muertos escritores ensin que se sepia bien a qué
móvil o a cuentu de qué obedecen los asesinatos, hasta que, a la fin se
descubre (y hasta equí vamos contar pa nun facer un spoiler). Hai delles circunstancies que contribuyen a qu’esta
parte, que pudiere dar munchu xuegu, seya, ensin dubia, la menos llograda: ye
una parte contada en clave na que podemos albidrar quién s’oculta, en realidá,
tres de dalgunos personaxes, pero n’otres vegaes non. Hai, amás, un altu
númberu de personaxes coincidentes en poques páxines, los que nun facilita pa
nada l’asunción y el disfrute, per parte del llector, d’ellos y esto fae que’l
binomiu Sindo-Roma, que ye’l que lleva la carga narrativa, s’esborre. Y
dempués, ta l’autocensura: paez mentira que, colo corrosivu, sarcásticu y finu
que fuere pa colos temes políticos, Nel Riesgo nun meta’l cuchiellu como sanu
ciruxán p’analizar les muches pequeñes miseries d’esta lliteratura de nueso.
Nun s’alcuentra otra xustificación qu’una autocensura impuesta pa nun armar
gran escatafín, anque’l móvil de quien va axustando cuentes colos negrinos
queda patente como una denuncia de la mala práctica editorial de les nuestres
lletres (¿o pertenez a la ficción?).
En definitiva,
Xosé Nel Riesgo construyó unos personaxes sólidos, que son quien a movese nos
estremaos ámbetos de la política y dar cuenta, pentemedies de les situaciones,
cuando cómiques, cuando grotesques, de les miseries de la vida política (como
lo facía, en serio, la novela negra de la sociedá). Contamos que l’autor tea
garrando abondosos datos de la situación política que nos toca vivir y que,
cuido qu’en nun tardando tanto (ente una y otra entrega media cuásique una
década) nos apurra la continuación d’esi final abiertu col que conclúi Venti negrinos.
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