martes, 18 de junio de 2013

Cuando la tristura se fae orbayu


Torga, Miguel
Rúa
Traducción al castellanu d’Eloísa Álvarez
Madrid, Alfaguara, 1995 (2ª edic.)

 Al tresviés de los trece relatos que componen esti volume, Miguel Torga ellabora una composición de la condición humana, enfotada nos suaños y siempre conducente al fracasu. Les aspiraciones de los personaxes nun van mui alló y namás faen por gatuñar un rispiu de felicidá na so vida, gris, cenciella trespasada d’esi orbayu que paez eternu nos cuentos y que paez tamién tisnar l’ánimu de los personaxes, como ye’l casu del protagonista d’“Un día triste”.
       Los personaxes son, nes más de les ocasiones, unos probetayos antihéroes dimpuestos a too por meyorar un poco la so situación vital: ehí tenemos al protagonista de “Vuélvase ya”, un dependiente qu’esperaba un tratu meyor del so xefe tres facelu padrín del so primoxénitu; o a Cosme, protagonista del relatu homónimu, otru dependiente que, de sópitu, vese agraciáu pol tratu del xefe que lu quier facer xenru y ello fae que, como nel cuentu de la llechera, el mozu suañe col casoriu y cola vida futura ensin aguardar el so desenllaz; en munches ocasiones los protagonistes son vieyos que recapaciten presentándonos los principales fechos de la so vida, tan amañosa n’ocasiones pa ponese nes estrofes d’un fado triste: “El bueno de Tixeira”, “El señor Estrela y su mujer”, “Leonor “la Viajada”, “Dolor” comparten esi denominador común y, xunto col cuentu enantes mentáu, “Cosme”, presenten dende’l títulu la singularidá de la so traxedia.
     Porque singularidá, soledá señardá, ye lo que peñeramos nestos cuentos: la imposibilidá de realizase, de ser, de llevar a la realidá aquelles proyeiciones que suañamos y que nos dexen amarguxos y sóledos.
      Malpenes hai concesiones. Quiciabes un migayu d’humor nes caricatures del charlatán de feria nel cuentu “El charlatán”, otru pizcu en “Pensión Central” faen el contrapuntu d’alliviu a l’atmósfera de tristura.
      Nun hai tampoco un dolor punzante, esaxeráu; una recreación nes miseries del alma y del estáu del desesperu (y eso qu’hai bien de suicidios nestos cuentos).
     Los personaxes (estos son cuentos de personaxes, más que d’acción, más que de clima) sobrelleven esa traxedia a recostines a lo llargo de muncho, como si la tristura se ficiere orbayu, y hasta los desenllaces más tráxicos se tisnen d’esi sentir señardosu.






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